Abstract:
This article presents intercultural competence as a key, transversal and integrated competence, which is essential în the context of the globalised XXIth century world. The article highlights plurilingual and pluricultural competence as described in the Common Framework of Reference for Languages and its role in developing the intercultural competence in upper secondary school students. The general competences and the communicative language competences described in the same Common Framework, if enhanced during the English language classes, contribute to developing intercultural competence of high school students. Theater, as an active-participative and experiential method, can be used to develop intercultural competence among upper secondary school students. The article also presents two practical examples of developing the intercultural competence of upper secondary school students through forum theater and newspaper theater.
Description:
Prezentul articol prezintă competența interculturală ca și competență-cheie, transversală și integrată, esențială în contextul societății globalizate a secolului al XXI-lea. Articolul evidențiază competența plurilingvistică și pluriculturală, așa cum este descrisă în Cadrul Comun de Referință pentru Limbi și rolul acesteia în formarea competenței interculturale la elevii de liceu. Competențele generale și competențele de comunicare lingvistică descrise în același Cadru Comun, dezvoltate în cadrul orelor de limba engleză, contribuie la formarea competenței interculturale a elevilor de liceu. Teatrul, ca metodă activ-participativă și experiențială, poate fi utilizat pentru formarea competenței interculturale în rândul elevilor de liceu. Articolul prezintă două exemple de formare a competenței interculturale a elevilor de liceu prin intermediul teatrului-forum și a teatrului-ziar.