Abstract:
The current research allowed establishing the advantages and disadvantages of the project method, within the discipline of Biology. Thanks to the student survey, it has been shown that project-based assessment in biology lessons is more attractive and of greater interest to the majority of students participating in the survey. The applicability of this method, in the effective implementation of the educational approach to biology lessons, was also proposed for approach in the context of the National Curriculum, 2019 edition.
The purpose of the paper: the application of the project method as an element of evaluation of the students' learning activities in the discipline of biology. To achieve this goal, the following objectives were set:
1. analysis of the active learning method as an element of research, in the discipline of biology;
2. the applicability of the project method in planning and carrying out the educational approach to biology lessons;
3. analysis of the effectiveness of the project method in the Biology discipline, in the creation of school products from the Biology Curriculum, 2019 edition.
The present work represents an in-depth, interdisciplinary and complementary scientific research in the field of education sciences. The theoretical and practical analysis of the topic addressed "Assessment of learning activities of students based on projects in the discipline of biology", demonstrates professional skills, advanced scientific knowledge, contains elements of novelty and originality in the development or solution of the research problem. This research is an original work, scientifically based, which contains theoretical and experimental results in the field of study and research.
Description:
Lucrarea de față reprezintă o cercetare științifică aprofundată, interdisciplinară și complementară în domeniul științelor educației. Analiza teoretică și practică a tematicii abordate „Evaluarea activităților de învățare a elevilor în baza proiectelor la disciplina biologie”, demonstrează competențe profesionale, cunoașterea științifică avansată, conține elemente de noutate și originalitate în dezvoltarea sau soluționarea problemei de cercetare. Această cercetare este o lucrare originală, fundamentată științific, care conține rezultate teoretice și experimentale în domeniul de studiu și cercetare.
Scopul cercetării constă în aplicarea metodei proiect ca element de evaluare al activităților de învățare a elevilor la disciplina biologie. Pentru realizarea acestui scop, au fost trasate următoarele obiective:
1. analiza metodei active de învățare ca element al cercetării, la disciplina biologie;
2. aplicabilitatea metodei proiect în planificarea și realizarea demersului educațional la lecțiile de biologie;
3. analiza eficienței metodei proiect la disciplina Biologie, în realizarea produselor școlare din Curriculum la disciplina Biologie, ediția 2019.
Cercetarea curentă a permis stabilirea avantajelor și dezavantajelor metodei proiect, în cadrul discipliei Biologie. Datorită chestionării elevilor, s-a demonstrat că evaluare prin proiect la lecțiile de biologie este mai atractivă și prezintă un interes mai mare pentru majoritatea elevilor participanți la sondaj. Aplicabilitatea acestei metode, în realizarea eficientă a demersului educațional la lecțiile de biologie, a fost propusă spre abordare și în contextul Curriculumului Național, ediția 2019.