Abstract:
The topicality of the problem of psychological security in the educational environment is conditioned by the need of society in the formation of a mentally healthy personality. A psychologically healthy person will be able to respond to all the challenges of the contemporary world. The age of puberty, characterized by enormous changes in physical development, is vulnerable to negative factors of didactogenic origin, which traumatize the developing psyche of the child, causing irreversible consequences for the student's development and triggering the inferiority complex, as well as problems of social maladjustment. Knowing the components of psychological security, the risks related to the teacher-student and student-student relationship, understanding the particularities of the need for security and safety, preventing psychological insecurity factors, are decisive for ensuring a secure educational environment. The author analyzes the connection between psychological security and basic trust, love and acceptance of parents, attachment to the closest adult. Recommendations are also proposed for supporting and maintaining the psychological security of maladapted students in the educational environment.
Description:
Actualitatea problemei securității psihologice în mediul educațional este condiționată de necesitatea societății în formarea unei personalități sănătoase psihic. O persoană sănătoasă psihologic va fi capabilă să răspundă la toate provocările lumii contemporane. Vârsta pubertară, caracterizată de modificări enorme în dezvoltarea fizică, este vulnerabilă la factorii negativi de proveniență didactogenă, care traumatizează psihicul în formare a copilului, provocând consecințe ireversibile pentru dezvoltarea elevului și declanșând complexul de inferioritate, precum și probleme de inadaptare socială. Cunoașterea componentelor securității psihologice, riscurilor legate de relația profesor-elev și elev-elev, înțelegerea particularităților nevoii de securitate și siguranță, prevenirea factorilor de insecuritate psihologică, sunt decisive pentru asigurarea mediului educațional securizant. Autorul analizează legătura dintre securitate psihologică și încrederea bazală, iubirea și acceptarea părinților, atașamentul față de adultul apropiat. De asemenea, sunt propuse recomandări pentru susținerea și menținerea securității psihologice a elevilor inadaptați în mediul educațional.