Abstract:
The article aims at the way in which lateral thinking was born and its role both in the issues of the present, respectively of the future, and of finding solutions in the permanent adaptation to everything that is new, in solving problem-situations. It is found that lateral thinking is a pressing need to be able to adapt to the rhythm of these contemporary changes, wanting to become a routine in the didactic activity and not only. In fact, the contribution of specialists over the years focuses on the importance of lateral thinking among the activities carried out, especially in the educational ones. In fact, it is concluded that teachers and the school can achieve in classes a culture of thought, shaping and directing communication, arousing the curiosity of children, but especially teaching it directly, becoming operative in this way.
Description:
Articolul vizează modul în care a luat naștere gândirea laterală și rolul acesteia atât în problematica prezentului, respectiv a viitorului, cât și a găsirii unor soluții în adaptarea permanentă la tot ceea ce e nou, în rezolvarea de situații-problemă. Se constată că gândirea laterală reprezintă o nevoie stringentă pentru a putea să ne adaptăm deci la ritmul acestor schimbări contemporane, dorindu-se să devină o rutină în activitatea didactică și nu numai. Se focalizează, de altfel, contribuția specialiștilor în decursul anilor pe importanța gândirii laterale în rândul activităților derulate, mai ales în cele educative. De altfel, se concluzionează că profesorii și școala pot realiza în clase o cultură a gândirii, modelând și direcționând comunicarea, stârnindu-le curiozitatea copiilor, dar mai ales predând-o direct, devenind în acest mod operativă.