REPOZITORIU UPSC

Alfabetizarea terminologică – mijloc de asigurare a interdependenței dintre abordările teoretice și cele aplicative în contextul predării limbii și literaturii române în gimnaziu

Show simple item record

dc.contributor.author PRODAN, Angela
dc.date.accessioned 2024-05-07T03:35:51Z
dc.date.available 2024-05-07T03:35:51Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation PRODAN, Angela. Alfabetizarea terminologică – mijloc de asigurare a interdependenței dintre abordările teoretice și cele aplicative în contextul predării limbii și literaturii române în gimnaziu. În: Conferinţa ştiinţifico-practică. Alfabetizarea terminologică, imperativ al secolului al XXI-lea, 7 octombrie 2022. Proiectul Instituţional "Alfabetizarea terminologică a elevilor de gimnaziu". Cifrul 20.80009.1606.07 / Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă". Chișinău: CEP UPSC, 2023. pp. 44-51. ISBN 978-9975-46-688-2. en_US
dc.identifier.isbn 978-9975-46-688-2
dc.identifier.uri http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/6272
dc.description Elevul de azi, la încheierea școlarizării, trebuie să se afle în posesia unui pachet de competențe funcționale, care să-i permită a se integra cu succes în diverse sfere ale activității sociale. Competența de comunicare e prioritară în această listă, deoarece e fundamentală pentru studierea celorlalte discipline școlare, care au un obiectiv comun-de a le forma elevilor competențe transversale, utile în contextul social al globalizării și tehnologizării. Fiecare disciplină, pentru a putea fi studiată, își are inventarul său de termeni științifici. Capacitatea de a opera coerent cu termenii științifici din varii domenii, de a-i înțelege și a-i utiliza în procesul comunicării se numește alfabetizare terminologică. Bazele alfabetizării terminologice se pun în școală, la treapta gimnazială, când elevul învață toate materiile școlare clasice. Alfabetizarea terminologică este condiția nr.1 și pentru studierea limbii și literaturii române, căci fiecare noțiune gramaticală sau de teorie literară, pentru a putea fi implementată cu succes în demersul didactic, presupune cunoașterea unui număr impunător de alți termeni atât din domeniul educației lingvistice și literar-artistice, cât și din sferele altor discipline școlare. Vocabularul activ al elevului secolului XXI trebuie să conțină un bagaj mare de termeni aparținând variilor domenii științifice, pentru ca, la finalizarea școlii, profilul moral al elevulului să comporte inclusiv însușirile cititorului și vorbitorului cult, posesor al unui lexic terminologic de bază, pe care să-l întrebuințeze cu ușurință ori de câte ori ar avea nevoie. en_US
dc.description.abstract Today's school-leaver must be in possession of a set of functional skills which will enable him/her to integrate successfully into various spheres of social activity. Communication skills are high on this list, because they are fundamental to the study of the other school subjects, which have a common objective - to provide pupils with transversal skills that are useful in the context of globalization and technology. In order to be studied, each subject has its own inventory of scientific terms. The ability to work coherently with scientific terms from different fields, to understand them and use them in communication, is called terminological literacy. The foundations of terminological literacy are laid in school, specifically at the secondary level, when pupils learn all the classic school subjects. Terminological literacy is also the first condition for studying the Romanian language and literature, for in order to be successfully implemented in the teaching approach, each grammatical or literary theory concept requires knowledge of a large number of other terms both in the field of language and literature and in other school subjects. The active vocabulary of the 21st-century learner must contain a large number of terms from the various scientific fields so that, when leaving school, the learner's moral profile also includes the qualities of an educated reader and speaker, who possesses a fundamental terminological lexicon which he or she can easily use whenever needed. en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" en_US
dc.subject Terminologie lingvistică en_US
dc.subject Alfabetizare terminologică en_US
dc.subject Competență-cheie en_US
dc.subject Curriculum en_US
dc.subject Linguistic terminology en_US
dc.subject Terminological literacy en_US
dc.subject Key competence en_US
dc.title Alfabetizarea terminologică – mijloc de asigurare a interdependenței dintre abordările teoretice și cele aplicative în contextul predării limbii și literaturii române în gimnaziu en_US
dc.title.alternative Terminological literacy – a means of ensuring interdependence between theoretical and applied approaches in the context of teaching romanian language and literature in high schools en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account