dc.contributor.author |
PRODAN, Angela |
|
dc.date.accessioned |
2024-05-07T03:35:51Z |
|
dc.date.available |
2024-05-07T03:35:51Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.citation |
PRODAN, Angela. Alfabetizarea terminologică – mijloc de asigurare a interdependenței dintre abordările teoretice și cele aplicative în contextul predării limbii și literaturii române în gimnaziu. În: Conferinţa ştiinţifico-practică. Alfabetizarea terminologică, imperativ al secolului al XXI-lea, 7 octombrie 2022. Proiectul Instituţional "Alfabetizarea terminologică a elevilor de gimnaziu". Cifrul 20.80009.1606.07 / Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă". Chișinău: CEP UPSC, 2023. pp. 44-51. ISBN 978-9975-46-688-2. |
en_US |
dc.identifier.isbn |
978-9975-46-688-2 |
|
dc.identifier.uri |
http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/6272 |
|
dc.description |
Elevul de azi, la încheierea școlarizării, trebuie să se afle în posesia unui pachet de competențe funcționale, care să-i permită a se integra cu succes în diverse sfere ale activității sociale. Competența de comunicare e prioritară în această listă, deoarece e fundamentală pentru studierea celorlalte discipline școlare, care au un obiectiv comun-de a le forma elevilor competențe transversale, utile în contextul social al globalizării și tehnologizării.
Fiecare disciplină, pentru a putea fi studiată, își are inventarul său de termeni științifici.
Capacitatea de a opera coerent cu termenii științifici din varii domenii, de a-i înțelege și a-i utiliza în procesul comunicării se numește alfabetizare terminologică. Bazele alfabetizării terminologice se pun în școală, la treapta gimnazială, când elevul învață toate materiile școlare clasice.
Alfabetizarea terminologică este condiția nr.1 și pentru studierea limbii și literaturii române, căci fiecare noțiune gramaticală sau de teorie literară, pentru a putea fi implementată cu succes în demersul didactic, presupune cunoașterea unui număr impunător de alți termeni atât din domeniul educației lingvistice și literar-artistice, cât și din sferele altor discipline școlare.
Vocabularul activ al elevului secolului XXI trebuie să conțină un bagaj mare de termeni aparținând variilor domenii științifice, pentru ca, la finalizarea școlii, profilul moral al elevulului să comporte inclusiv însușirile cititorului și vorbitorului cult, posesor al unui lexic terminologic de bază, pe care să-l întrebuințeze cu ușurință ori de câte ori ar avea nevoie. |
en_US |
dc.description.abstract |
Today's school-leaver must be in possession of a set of functional skills which will enable him/her to integrate successfully into various spheres of social activity. Communication skills are high on this list, because they are fundamental to the study of the other school subjects, which have a common objective - to provide pupils with transversal skills that are useful in the context of globalization and technology. In order to be studied, each subject has its own inventory of scientific terms.
The ability to work coherently with scientific terms from different fields, to understand them and use them in communication, is called terminological literacy. The foundations of terminological literacy are laid in school, specifically at the secondary level, when pupils learn all the classic school subjects.
Terminological literacy is also the first condition for studying the Romanian language and literature, for in order to be successfully implemented in the teaching approach, each grammatical or literary theory concept requires knowledge of a large number of other terms both in the field of language and literature and in other school subjects.
The active vocabulary of the 21st-century learner must contain a large number of terms from the various scientific fields so that, when leaving school, the learner's moral profile also includes the qualities of an educated reader and speaker, who possesses a fundamental terminological lexicon which he or she can easily use whenever needed. |
en_US |
dc.language.iso |
ro |
en_US |
dc.publisher |
Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" |
en_US |
dc.subject |
Terminologie lingvistică |
en_US |
dc.subject |
Alfabetizare terminologică |
en_US |
dc.subject |
Competență-cheie |
en_US |
dc.subject |
Curriculum |
en_US |
dc.subject |
Linguistic terminology |
en_US |
dc.subject |
Terminological literacy |
en_US |
dc.subject |
Key competence |
en_US |
dc.title |
Alfabetizarea terminologică – mijloc de asigurare a interdependenței dintre abordările teoretice și cele aplicative în contextul predării limbii și literaturii române în gimnaziu |
en_US |
dc.title.alternative |
Terminological literacy – a means of ensuring interdependence between theoretical and applied approaches in the context of teaching romanian language and literature in high schools |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |