Abstract:
The article discusses the development of a working strategy for graphic representations in order to operationalise and appropriate the scientific terminology prescribed by normative curricular acts. Any of the graphic forms employed in teaching-learning-assessment (illustrations, photographs, images, drawings, sketches, schemes, graphs, diagrams, tables, maps etc.) may be applied. They are in fact often explored in school textbooks through all curricular areas. The article examines the scheme as a simplified graphic representation correlated to the taxonomy of possible didactic tasks, from comprehension to assessment. Its universal and malleable character makes it irreplaceable at the updating stage as well as the synthesis one.
Description:
Articolul ia în discuţie problema formării unor strategii de lucru cu reprezentările grafice, în scopul operaţionalizării şi aproprierii terminologiei ştiinţifice prescrise de actele normative curriculare. Oricare dintre formele grafice utilizate în procesul de predare-învăţareevaluare (ilustraţiile, fotografiile, imaginile, desenele, schiţele, schemele, graficele, diagramele, tabelele, hărţile etc.) este aplicabilă şi frecvent valorificată în manualele de pe toate ariile curriculare. În articol este examinată schema, ca o reprezentare grafică simplificată, raportată fiind la taxonomia sarcinilor didactice posibile – de la cunoaştere la evaluare. Caracterul ei universal şi maleabil o face de neînlocuit atât la etapa de actualizare, cât şi la cea de sinteză.