Abstract:
Naturally, man thinks interdisciplinary. Moreover, social practice does not know unidisciplinary problems either, on the contrary, it exposes itself to the transformation of theoretical approaches, openness and comprehensiveness towards and for all fields of knowledge. The realization of this desired is all the more urgent, since today it is no longer possible to conceive the appropriate solution of a problem, without taking into account all sides of scientific thinking, the merging of all fields of knowledge into a unitary whole. In the science of contemporary education, the interdisciplinary concept in the research and interpretation of the educational phenomenon is imposed more and more insistently. Without being a simple fusion of the results obtained within the various disciplines that deal with education, this interdisciplinary vision involves the valorization of these results by elaborating a qualitatively superior synthesis regarding education as a whole, as well as its various concrete aspects.
Description:
Desigur, omul gândește interdisciplinar. Mai mult, nici practica socială nu cunoaște probleme unidisciplinare, dimpotrivă, ea se expune transformării abordărilor teoretice, deschiderii și comprehensivității față de și pentru toate domeniile cunoașterii. Realizarea acestei dorințe este cu atât mai urgentă, cu cât astăzi nu se mai poate concepe soluția adecvată a unei probleme, fără a lua în considerare toate laturile gândirii științifice, contopirea tuturor domeniilor cunoașterii într-un tot unitar. În știința educației contemporane se impune din ce în ce mai insistent conceptul interdisciplinar în cercetarea și interpretarea fenomenului educațional. Fără a fi o simplă fuziune a rezultatelor obținute în cadrul diverselor discipline care se ocupă de educație, această viziune interdisciplinară presupune valorificarea acestor rezultate prin elaborarea unei sinteze calitativ superioare privind educația în ansamblu, precum și diversele sale aspecte concrete.