Abstract:
This article discusses the specifics of learning the choral score at the Choral Conducting classes with students from the specialty 0114.12 Music (AMTFA). The author highlights the set of special skills and abilities necessary for conducting activity (musical hearing, rhythmic sense, musical memory, beautiful voice, possession of the piano etc.), but also the organizational (managerial) and pedagogical skills, which are equally important in leading the choral collective. Special attention is paid to the analysis of choral conducting as a study discipline and the process of learning the choral score at the conducting class (according to the stages of achievement), an essential role being assigned to independent study and the analysis of choral creation as the crowning of musical-theoretical knowledge and practices accumulated at the Choral Conducting and Theory and History of Choral Art subjects.
Description:
Acest articol discută specificul învățării partiturii corale la orele de Dirijor Coral cu studenții de la specialitatea 0114.12 Muzică (AMTFA). Autorul evidențiază ansamblul deprinderilor și abilităților speciale necesare conducerii activității (auzul muzical, simțul ritmic, memoria muzicală, vocea frumoasă, posesia pianului etc.), dar și abilitățile organizatorice (manageriale) și pedagogice, care sunt la fel de importante. în conducerea colectivului coral. O atenție deosebită se acordă analizei dirijatului coral ca disciplină de studiu și procesului de învățare a partiturii corale la ora de dirijor (în funcție de etapele de realizare), un rol esențial fiind atribuit studiului independent și analizei creației corale ca încununarea cunoștințelor și practicilor muzical-teoretice acumulate la disciplinele Dirijare corală și Teoria și Istoria artei corale.