dc.contributor.author |
MELNYK, Yury |
|
dc.date.accessioned |
2024-04-15T13:26:23Z |
|
dc.date.available |
2024-04-15T13:26:23Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.citation |
MELNYK, Yury. Features of the implementation of the practical application of science education in the content of courses selected by a institutions of basic secondary education. În: Învățarea școlară în contextul provocărilor societale : Materialele simpozionului științific transfrontalier, 23 iunie 2023. Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" din Chișinău. Chișinău: CEP UPS "Ion Creangă", 2023, pp. 276-282. ISBN 978-9975-46-859-6. |
en_US |
dc.identifier.isbn |
978-9975-46-859-6 |
|
dc.identifier.uri |
http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/6250 |
|
dc.description |
În articol sunt analizate stadiul actual al implementării practice a învățământului științific școlar în conținutul cursurilor opționale pe exemplul predării fizicii în instituțiile de învățământ secundar de bază. S-a constatat că aspectul cheie al aplicării practice a învățământului școlar modern este orientarea conținutului, metodelor, formelor și mijloacelor de învățare a acestuia asupra aplicării cunoștințelor în inginerie și tehnologie, cercetarea științifică și activitatea profesională a unei persoane. S-a ajuns la concluzia că întărirea aplicării practice a fizicii este o condiție didactică importantă pentru formarea competențelor. S-a stabilit că un instrument important pentru implementarea aplicării practice a conținutului cursurilor opționale de fizică îl constituie sarcinile orientate spre practică, de regulă, cu conținut interdisciplinar, a căror rezolvare contribuie la asimilarea temeinică a cunoștințelor natural, lume, abilități și abilități, conștientizarea semnificației practice a teoriilor științifice și impactul acestora asupra dezvoltării echipamentelor și tehnologiilor. Completarea sarcinilor unei aplicații practice contribuie atât la formarea competenței subiectului în fizică, cât și a competenței cheie în domeniul științelor naturale, ingineriei și tehnologiei. |
en_US |
dc.description.abstract |
The article analyzes the current state of the implementation of the practical application of school science education in the content of optional courses on the example of teaching physics in institutions of basic secondary education. It was found that the key aspect of the practical application of modern school education is the orientation of its content, methods, forms and means of learning on the application of knowledge in engineering and technology, scientific research and professional activity of a person. It was concluded that strengthening the practical application of physics is an important didactic condition for the formation of competences. It has been established that an important tool for implementing of the practical application of the content of elective courses in physics is practice-oriented tasks, as a rule, of interdisciplinary content, the solution of which contributes to the thorough assimilation of knowledge of the natural world, skills and abilities, awareness of the practical significance of scientific theories and their impact on development of equipment and technologies. Completing tasks of a practical application contributes to both the formation of subject competence in physics and key competence in the field of natural sciences, engineering and technology. |
en_US |
dc.language.iso |
en |
en_US |
dc.publisher |
Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" |
en_US |
dc.subject |
Curs de fizica de bază |
en_US |
dc.subject |
Competențe cheie |
en_US |
dc.subject |
Cursuri opționale |
en_US |
dc.subject |
Aplicație practică |
en_US |
dc.subject |
Educația școlară științifică |
en_US |
dc.subject |
Basic physics course |
en_US |
dc.subject |
Key competencies |
en_US |
dc.subject |
Optional courses |
en_US |
dc.subject |
Practical application |
en_US |
dc.subject |
School science education |
en_US |
dc.title |
Features of the implementation of the practical application of science education in the content of courses selected by a institutions of basic secondary education |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |