dc.contributor.author |
HOLOVKO, Mykola |
|
dc.date.accessioned |
2024-04-15T12:17:49Z |
|
dc.date.available |
2024-04-15T12:17:49Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.citation |
HOLOVKO, Mykola. Educational losses of students of basic secondaryeducation: the Ukrainian experience of diagnostic and compensation. În: Învățarea școlară în contextul provocărilor societale : Materialele simpozionului științific transfrontalier, 23 iunie 2023. Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" din Chișinău. Chișinău: CEP UPS "Ion Creangă", 2023, pp. 193-197. ISBN 978-9975-46-859-6. |
en_US |
dc.identifier.isbn |
978-9975-46-859-6 |
|
dc.identifier.uri |
http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/6238 |
|
dc.description |
Articolul actualizează problema diagnosticării și compensării pierderilor educaționale ale elevilor din învățământul secundar general cauzate de întreruperile îndelungate în învățământ din cauza situațiilor de urgență. Au fost analizate domeniile de compensare a pierderilor educaționale, principalele fiind creșterea duratei de învățământ, programe educaționale corective pentru anumiți elevi sau o clasă separată, tehnologii de învățare adaptativă pentru anumite grupuri de elevi cu nevoi educaționale relevante, programe de scurtă durată, entru a compensa pierderile educaționale prin procesarea suplimentară a problemelor individuale în timp suplimentar. Atenția se concentrează asupra problemei compensației pentru pierderile educaționale pe scară largă ale studenților din învățământul secundar general din Ucraina cauzate de agresiunea armată, care a dus la distrugerea infrastructurii educaționale, la încălcarea unui mediu educațional sigur și la interacțiunea participanților la procesul educational, din cauza strămutărilor forţate în interiorul ţării şi în străinătate. |
en_US |
dc.description.abstract |
The article updates the problem of diagnosing and educational losses compensating of students of general secondary education caused by long interruptions in education due to emergency situations. The areas of compensation for educational losses were analyzed, the main ones being the increase in the duration of education, corrective educational programs for specific students or a separate class, adaptive learning technologies for certain groups of students with relevant educational needs, short-term programs to make up for educational losses with additional processing of individual issues in additional time. Attention is focused on the problem of compensation for largescale educational losses of students of general secondary education of Ukraine caused by armed aggression, which led to the destruction of educational infrastructure, violation of a safe educational environment and interaction of participants in the educational process due to forced displacement within the country and abroad. |
en_US |
dc.language.iso |
en |
en_US |
dc.publisher |
Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" |
en_US |
dc.subject |
Pierderi educaționale |
en_US |
dc.subject |
Proces educaţional |
en_US |
dc.subject |
Educational losses |
en_US |
dc.subject |
Educational process |
en_US |
dc.subject |
Corrective educational programs |
en_US |
dc.subject |
Programe educaționale corective |
en_US |
dc.title |
Educational losses of students of basic secondaryeducation: the Ukrainian experience of diagnostic and compensation |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |