REPOZITORIU UPSC

Educational losses of students of basic secondaryeducation: the Ukrainian experience of diagnostic and compensation

Show simple item record

dc.contributor.author HOLOVKO, Mykola
dc.date.accessioned 2024-04-15T12:17:49Z
dc.date.available 2024-04-15T12:17:49Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation HOLOVKO, Mykola. Educational losses of students of basic secondaryeducation: the Ukrainian experience of diagnostic and compensation. În: Învățarea școlară în contextul provocărilor societale : Materialele simpozionului științific transfrontalier, 23 iunie 2023. Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" din Chișinău. Chișinău: CEP UPS "Ion Creangă", 2023, pp. 193-197. ISBN 978-9975-46-859-6. en_US
dc.identifier.isbn 978-9975-46-859-6
dc.identifier.uri http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/6238
dc.description Articolul actualizează problema diagnosticării și compensării pierderilor educaționale ale elevilor din învățământul secundar general cauzate de întreruperile îndelungate în învățământ din cauza situațiilor de urgență. Au fost analizate domeniile de compensare a pierderilor educaționale, principalele fiind creșterea duratei de învățământ, programe educaționale corective pentru anumiți elevi sau o clasă separată, tehnologii de învățare adaptativă pentru anumite grupuri de elevi cu nevoi educaționale relevante, programe de scurtă durată, entru a compensa pierderile educaționale prin procesarea suplimentară a problemelor individuale în timp suplimentar. Atenția se concentrează asupra problemei compensației pentru pierderile educaționale pe scară largă ale studenților din învățământul secundar general din Ucraina cauzate de agresiunea armată, care a dus la distrugerea infrastructurii educaționale, la încălcarea unui mediu educațional sigur și la interacțiunea participanților la procesul educational, din cauza strămutărilor forţate în interiorul ţării şi în străinătate. en_US
dc.description.abstract The article updates the problem of diagnosing and educational losses compensating of students of general secondary education caused by long interruptions in education due to emergency situations. The areas of compensation for educational losses were analyzed, the main ones being the increase in the duration of education, corrective educational programs for specific students or a separate class, adaptive learning technologies for certain groups of students with relevant educational needs, short-term programs to make up for educational losses with additional processing of individual issues in additional time. Attention is focused on the problem of compensation for largescale educational losses of students of general secondary education of Ukraine caused by armed aggression, which led to the destruction of educational infrastructure, violation of a safe educational environment and interaction of participants in the educational process due to forced displacement within the country and abroad. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" en_US
dc.subject Pierderi educaționale en_US
dc.subject Proces educaţional en_US
dc.subject Educational losses en_US
dc.subject Educational process en_US
dc.subject Corrective educational programs en_US
dc.subject Programe educaționale corective en_US
dc.title Educational losses of students of basic secondaryeducation: the Ukrainian experience of diagnostic and compensation en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account