Abstract:
It is known that the involvement of educational actors in decision-making improves the quality of the educational process and increases its compliance with market requirements today while promoting greater public confidence in institutional policy. In this sense, the potential impact of administrative decisions in solving problems, in the special conditions created by the COVID-19 pandemic and the war on the border, is what will dictate the behavior and subsequent directions of pre-university education management. We designed this analysis to identify the interaction between the rational or irrational behavioral traits of executives and their decision-making skills. However, this interaction will calibrate, in the future, certain application tools on the formation of managerial skills, according to the six standardized priority areas: vision, strategies, human resources, financial and material resources, structures and procedures, community and partnerships. 249 Educația din perspectiva conceptului clasei viitorului The research methods are based on the empirical experiment, namely on the findings by applying the differentiated questionnaire to the respondents, who are subjects of the pre-university education system. Empirical evidence is analyzed quantitatively and qualitatively.
Description:
Este cunoscut faptul că implicarea actanților educaționali în luarea deciziilor ameliorează calitatea procesului educațional și crește gradul de conformitate al acestuia cu cerințele pieții la ziua de azi, totodată promovează o mai mare încredere a publicului social față de politica instituțională. În această ordine de idei, impactul potențial al deciziilor administrative în rezolvarea problemelor, în condițiile speciale create de pandemia COVID-19 și războiul de la granița țării, este cel ce va dicta comportamentul și direcțiile ulterioare de orientare a managementului educațional preuniversitar. Am conceput această analiză pentru a identifica interacțiunea dintre trăsăturile de comportament rațional sau irațional ale cadrelor de conducere și abilităţile lor decizionale. Or, această interacțiune va calibra, pe viitor, anumite instrumente de aplicare, asupra formării competențelor manageriale, conform celor șase domenii prioritare standardizate: viziune, strategii, resurse umane, resurse financiare și materiale, structuri și proceduri, comunitate și parteneriate. Metodele de cercetare se bazează pe experimentul empiric și anume pe constatare prin aplicarea chestionarului diferențiat respondenților, care sunt subiecți ai sistemului educațional preuniversitar. Dovezile empirice sunt analizate cantitativ și calitativ.