Abstract:
The problem addressed in the present research responds to the requirements of a psychosocial nature, by establishing social relations of collaboration in the triad “child with ASD - family - school”, which would help to expand the strategies for the development of the educational assistance of the child with ASD and, at the level of his family stigmatized by the social environment, by equalizing the chances of development in an adequate family environment for all children. Children with ASD need psychopedagogical and psychosocial assistance, which would contribute to the development of self-care skills and those for an independent life, in fact, which would guarantee their social integration. Global experiences highlight that early intervention and psycho-pedagogical, psychological and social assistance provide these children with the opportunity to have an independent way of life within society.
Description:
Problematica abordată în cadrul cercetării de faţă răspunde cerinţelor de natură psihosocială, prin stabilirea unor relații sociale de colaborare în triada ,, copil cu TSA – familie – școală”, care ar ajuta la extinderea strategiilor de dezvoltare a asistenţei educaționale a copilului cu TSA şi, la nivelul familiei lui stigmatizate de către mediul social, prin egalizarea şanselor de dezvoltare într-un mediu familial adecvat pentru toţi copiii. Copiii cu TSA au nevoie de asistența psihopedagogică și psihosocială, care ar contribui la dezvoltarea deprinderilor de autoîngrijire și cele pentru o viață independentă, fapt, care le-ar garanta integrarea socială. Experiențele globale scoate în evidență că intervenția timpurie și asistența psihopedagogică, psihologică și socială le pune la dispoziție acestor copii oportunitatea să aibă un mod de viață independent în cadrul societății.