dc.contributor.author |
GHICOV, Adrian |
|
dc.date.accessioned |
2024-04-10T16:37:57Z |
|
dc.date.available |
2024-04-10T16:37:57Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.citation |
GHICOV, Adrian. Reconfigurarea învățării prin resursele formative ale textului. În: Învățarea școlară în contextul provocărilor societale : Materialele simpozionului științific transfrontalier, 23 iunie 2023. Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" din Chișinău. Chișinău: CEP UPS "Ion Creangă", 2023, pp. 77-86. ISBN 978-9975-46-859-6. |
en_US |
dc.identifier.isbn |
978-9975-46-859-6 |
|
dc.identifier.uri |
http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/6210 |
|
dc.description |
Abordarea integrată a limbii și literaturii române ca disciplină școlară este viziunea științifică și metodologică care guvernează didactica disciplinei în Mileniul III. Pregătirea cititorului, vorbitorului și a scenariului cult, cunoscător, expert se va face cu grija didactică a profesorului de a integra cu măiestrie dimensiunile lingvistice, textuale și discursive ale competenței de comunicare. În perspectiva cărții de identitate a procesului de învățare actual, armonia și echilibrul dintre verbal, nonverbal și paraverbal este condiția fundamentală care permite construirea celor trei profiluri. Din punctul de vedere al construcției dinamice a învățării, școala trebuie să pună accent prioritar pe abordarea holistică și pe abordarea instrumentalistă, care concepe textul ca un mijloc de comunicare și schimb de mesaje, dar, mai ales, pe abordarea constructivistă, pe abordarea constructivistă. care vede textul ca pe o oportunitate pentru fiecare vorbitor de a construi semnificații, de a da semnificații inter/-transdisciplinare unui mesaj oral sau scris. Considerăm că un reper științific și creativ în reconfigurarea învățării textuale este cel al protexului ca fenomen pedagogic, principiu didactic, metodologie didactică, funcție cuprinzătoare, factor de eficientizare a învățării prin extrapolarea interpretării textului în realitatea existențială a cititorului. Așadar, viziunea actuală de reconfigurare a învățării, pe care trebuie să o promoveze conceptul de educație lingvistică și literar-artistică în școala postmodernă va fi axată pe ideea că învățarea bazată pe resursele formative ale textului construiește semnificații, iar un text nu are sens obiectiv, atâta timp cât fiecare cititor poate construi alte sensuri în timp ce vorbește, citește, scrie, ascultă. |
en_US |
dc.description.abstract |
The integrated approach of Romanian language and literature as a school subject is the scientific and methodological vision that governs the didactics of the discipline in the Third Millennium. The training of the reader, speaker and of the cult, knowledgeable, expert script will be done with the didactic care of the teacher to masterfully integrate the linguistic, textual and discursive dimension of communication competence. In the perspective of the identity card of the current learning process, the harmony and balance between verbal, nonverbal and paraverbal is the fundamental condition that allows the construction of the three profiles. From the point of view of the dynamic construction of learning, the school must place priority emphasis on the holistic approach and on the instrumentalist approach, which conceives the text as a means to communicate and exchange messages, but, especially, on the constructivist approach, which sees the text as an opportunity for each speaker to build meanings, to give inter/-transdisciplinary meanings to an oral or written message. We believe that a scientific and creative benchmark in the reconfiguration of textual learning is that of protext as a pedagogical phenomenon, didactic principle, didactic methodology, comprehensive function, factor for streamlining learning by extrapolating the interpretation of the text into the existential reality of the reader. Therefore, the current vision of reconfiguring learning, which the concept of linguistic and literary-artistic education must promote in the postmodern school will be focused on the idea that learning based on the formative resources of the text builds meanings, and a text does not have objective meaning, as long as each reader can construct other meanings while speaking, read, write, listen. |
en_US |
dc.language.iso |
ro |
en_US |
dc.publisher |
Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" |
en_US |
dc.subject |
Reconfigurare a învățării |
en_US |
dc.subject |
Strategie modulară |
en_US |
dc.subject |
Protex |
en_US |
dc.subject |
Strategie de colaborare |
en_US |
dc.subject |
Protext |
en_US |
dc.subject |
Learning reconfiguration |
en_US |
dc.subject |
Modular strategy |
en_US |
dc.subject |
Collaboration strategy |
en_US |
dc.title |
Reconfigurarea învățării prin resursele formative ale textului |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |