Abstract:
The article addresses the pedagogical dimension of the emotional-affective aspects, revealing the importance of affection in education/learning, in interpersonal relationships. As it is the fundamental part of human mental activity, affectivity becomes a fundamental pedagogical condition for an efficient learning. This presupposes a complete (not only intellectual, but also emotional) formation of the student. Interpersonal relationships are unthinkable in the absence of affective involvement, of love as a language, of imagination. Love encourages, unites, edifies, enriches, brings only joy. A perfect communion is formed through love as a language, as a special meeting, contributing not only to the development of the student’s own personality, but also bringing a deep knowledge of the world. Learning through communion becomes learning through love and it is a spiritual meeting full of tenderness, respect and giving.
Description:
Articolul abordează dimensiunea pedagogică a aspectelor emoțional-afective, relevând importanța afecțiunii în educație/învățare, în relațiile interpersonale. Fiind parte fundamentală a activității mentale umane, afectivitatea devine o condiție pedagogică fundamentală pentru o învățare eficientă. Aceasta presupune o formare completă (nu doar intelectuală, ci și emoțională) a elevului. Relațiile interumane sunt de neconceput în absența implicării afective, a iubirii ca limbaj, a imaginației. Dragostea încurajează, unește, edifică, îmbogățește, nu aduce decât bucurie. O comunicare perfectă se formează prin iubire ca limbă, ca întâlnire specială, contribuind nu numai la dezvoltarea propriei personalități a elevului, dar și aducând o cunoaștere profundă a lumii. Învățarea prin comuniune devine învățarea prin iubire și este o întâlnire spirituală plină de tandrețe, respect și dăruire.