Abstract:
The article focuses on the idea of the knowledge society and its influence in institutionalized knowledge, i.e. in education, and on the dominant signs of the culture of learning, as the necessity of actions and inner reflections. The attempt to put into circulation a newer notion in the education sciences, that of the „learning culture canon”, comes from the intention to find explanations for the surprising advanced points of view in the field. From general observations, we move on to concretizations, delimitations, clarifications, arguments in order to be able to use the notions of school canon and canon of learning culture. The alignments of establishing the identity of the respective discourse aim at the main particularities of the learning culture, seen from the perspective of the coordinates, which include the effort in learning; learning CCC; PPP learning, agency, literacy, school canon.
Description:
Articolul se axează pe ideea societății cunoașterii și influența ei în cunoașterea instituționalizată, adică în educație, și pe semnele dominante ale culturii învățării, ca necesitate a unor acțiuni și reflecții interioare. Încercarea de a pune în circulație o noțiune mai nouă în științele educației, pe cea a „canonului culturii învățării”, vine din intenția de a găsi explicații la surprinzătoarele puncte de vedere avansate în domeniu. De la observațiile de ordin general, se trece la concretizări, delimitări, precizări, argumentări pentru a putea utiliza noțiunile de canon școlar și canon al culturii învățării. Aliniamentele stabilirii identității discursului respectiv vizează principalele particularități ale culturii învățării, văzute din perspectiva coordonatelor, în care se includ: efortul în învățare; învățarea CCC; învățarea PPP, agentivitatea, literația, canonul școlar.