Abstract:
This article proposes different didactic approaches to initiate, develop, and implement a STEAM project in the general education system. The completion of the project with the title „The Inter/Transdisciplinary Analysis of the Christmas Tree” involves the study and examination of the Christmas tree from multiple interdisciplinary perspectives, highlighting the connections between biology, mathematics, computer science, programming, 3D modelling, and the use of 3D printing. All the objectives proposed for the project involve following specific steps, and upon completing these steps, they cultivate knowledge and develop skills and abilities in the students participating in the implementation of the project. All the inter/transdisciplinary mechanisms triggered within this project contribute to guiding students toward choosing a STEAM career and subsequent involvement in some of the branches of the real economy.
Description:
În articolul respectiv au fost propuse unele abordări didactice privind inițierea, elaborarea și implementarea unui proiect STEAM în sistemul învățământului general. Realizarea proiectului întitulat „Enigma inter/transdisciplinară a pomului de Crăciun” presupune studierea și examinarea Pomului de Crăciun din mai multe perspective interdisciplinare precum, evidențierea conexiunilor dintre: biologie, matematică, informatică, programare, modelare 3D și utilizarea imprimantei 3D. Toate obiectivele propuse pentru realizare prevăd parcurgerea unor etape concrete care fiind îndeplinite cultivă cunoștințe și dezvoltă competențe și abilități elevilor, implicați în implementarea proiectului. Toate mecanismele inter/transdisciplinare declanșate în cadrul acestui proiect contribuie la orientarea elevilor spre alegerea unei cariere STEAM și implicarea ulterioară în unele din ramurile economiei reale.