REPOZITORIU UPSC

Design management of formal activities directed to the valuation and amplification of entrepreneurial skills

Show simple item record

dc.contributor.author IOVU-CARAUȘ, Marina
dc.contributor.author ENACHI, Olga
dc.date.accessioned 2024-02-04T08:40:00Z
dc.date.available 2024-02-04T08:40:00Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation IOVU-CARAUȘ, Marina, ENACHI, Olga. Design management of formal activities directed to the valuation and amplification of entrepreneurial skills. În: International Congress "Research – Innovation – Innovative Entrepreneurship", 13-14 October 2023. Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" din Chişinău. Chişinău : CEP UPSC, 2023, pp. 389-397. ISBN 978-9975-46-831-2. ISBN 978-9975-46-832-9. en_US
dc.identifier.isbn 978-9975-46-831-2
dc.identifier.isbn 978-9975-46-832-9
dc.identifier.uri http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/5930
dc.description Reformarea managementului educațional spre utilizarea eficientă a tuturor posibilităților de activitate din sistemul educațional, dimensionarea obiectivelor către adaptarea la realitățile și cerințele prezentului, face ca această dimensiune să prescrie traiectoria de la „ceea ce este” la „ceea ce trebuie să fie”. Conceptul de spațiu de dezvoltare atribuit învățământului face ca abordarea acestui sistem să aibă ca repere următoarele noțiuni: eficacitate, eficiență, optimizare, competitivitate, echitate. Proiectarea și implementarea obiectivelor educaționale prin prisma dezvoltării competențelor facilitează valorificarea potențialului uman, a performanțelor actorilor educaționali și eficientizarea procesului în sine. Formarea unei societăți informaționale este determinată de relația profesor-elev, iar imperativul fiind competența. Specific unităților de curs din domeniul economic, ca obiectiv de referință servește dezvoltarea competenței antreprenoriale și spiritul de inițiativă ce se referă la capacitatea de a acționa în fața oportunităților, a ideilor și de a le transforma în valori pentru ceilalți. Abordarea acestei competențe prin prisma relațiilor: elev - societate și profesor-elev, condiționează apariția unei schimbări strategice, viziuni economice, atitudinii comportamentale, consolidării unui parteneriat educațional. en_US
dc.description.abstract The reformation of educational management towards the efficient use of all activity possibilities in the educational system, the dimensioning of the objectives towards adaptation to the realities and requirements of the present and the technical endowment of the institutions, makes this approach prescribe the trajectory from "what is" to "what must either". The concept of development space attributed to education makes the approach of this system have the following notions as benchmarks: effectiveness, efficiency, optimization, competitiveness, equity. The design and implementation of educational objectives through the lens of skills development facilitates the exploitation of human potential, the performances of educational actors and the efficiency of the process itself. The formation of an information society is determined by the teacher-student relationship, and the imperative being competence. Specific to the course units in the economic field, the reference objective serves the development of entrepreneurial competence and the spirit of initiative, which refers to the ability to act on opportunities and ideas and transform them into values for others. Approaching this competence through the prism of relations: student - society and teacher - student, conditions the emergence of a strategic change, economic visions, behavioral attitude, strengthening of an educational partnership. en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher "Ion Creanga" State Pedagogical University of Chisinau en_US
dc.subject Educație en_US
dc.subject Management educațional en_US
dc.subject Competența antreprenorială en_US
dc.subject Proiectare didactică en_US
dc.subject Tehnici didactice en_US
dc.subject Education en_US
dc.subject Educational management en_US
dc.subject Entrepreneurial competence en_US
dc.subject Didactic design en_US
dc.subject Didactic techniques en_US
dc.title Design management of formal activities directed to the valuation and amplification of entrepreneurial skills en_US
dc.title.alternative Managementul proiectării activităților formale direcționate spre valorificarea și amplificarea competențelor antreprenoriale en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account