Abstract:
The reformation of educational management towards the efficient use of all activity possibilities in the educational system, the dimensioning of the objectives towards adaptation to the realities and requirements of the present and the technical endowment of the institutions, makes this approach prescribe the trajectory from "what is" to "what must either". The concept of development space attributed to education makes the approach of this system have the following notions as benchmarks: effectiveness, efficiency, optimization, competitiveness, equity. The design and implementation of educational objectives through the lens of skills development facilitates the exploitation of human potential, the performances of educational actors and the efficiency of the process itself. The formation of an information society is determined by the teacher-student relationship, and the imperative being competence. Specific to the course units in the economic field, the reference objective serves the development of entrepreneurial competence and the spirit of initiative, which refers to the ability to act on opportunities and ideas and transform them into values for others. Approaching this competence through the prism of relations: student - society and teacher - student, conditions the emergence of a strategic change, economic visions, behavioral attitude, strengthening of an educational partnership.
Description:
Reformarea managementului educațional spre utilizarea eficientă a tuturor posibilităților de activitate din sistemul educațional, dimensionarea obiectivelor către adaptarea la realitățile și cerințele prezentului, face ca această dimensiune să prescrie traiectoria de la „ceea ce este” la „ceea ce trebuie să fie”. Conceptul de spațiu de dezvoltare atribuit învățământului face ca abordarea acestui sistem să aibă ca repere următoarele noțiuni: eficacitate, eficiență, optimizare, competitivitate, echitate. Proiectarea și implementarea obiectivelor educaționale prin prisma dezvoltării competențelor facilitează valorificarea potențialului uman, a performanțelor actorilor educaționali și eficientizarea procesului în sine. Formarea unei societăți informaționale este determinată de relația profesor-elev, iar imperativul fiind competența. Specific unităților de curs din domeniul economic, ca obiectiv de referință servește dezvoltarea competenței antreprenoriale și spiritul de inițiativă ce se referă la capacitatea de a acționa în fața oportunităților, a ideilor și de a le transforma în valori pentru ceilalți. Abordarea acestei competențe prin prisma relațiilor: elev - societate și profesor-elev, condiționează apariția unei schimbări strategice, viziuni economice, atitudinii comportamentale, consolidării unui parteneriat educațional.