dc.contributor.author |
MIHĂILESCU, Natalia |
|
dc.contributor.author |
COVALENCO, Maria |
|
dc.date.accessioned |
2024-02-02T15:00:15Z |
|
dc.date.available |
2024-02-02T15:00:15Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.citation |
MIHĂILESCU, Natalia, COVALENCO, Maria. Organizing the process of criterion assessment through descriptors for the discipline of romanian language and literature in primary education. În: International Congress "Research – Innovation – Innovative Entrepreneurship", 13-14 October 2023. Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" din Chişinău. Chişinău : CEP UPSC, 2023, pp. 156-166. ISBN 978-9975-46-831-2. ISBN 978-9975-46-832-9. |
en_US |
dc.identifier.isbn |
978-9975-46-831-2 |
|
dc.identifier.isbn |
978-9975-46-832-9 |
|
dc.identifier.uri |
http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/5897 |
|
dc.description |
Evaluarea are un rol foarte important în activitatea pedagogică. Este procesul prin care se validează secvențele educative dar și un mijloc de delimitare, fixare și intervenție asupra conținuturilor și obiectivelor educaționale. Scopul principal al evaluării competențelor școlare obținute este corectarea și perfecționarea continuă a procesului de predare-învățare. Ca acțiune integrată procesului de învățământ, evaluarea este în primul rînd o acțiune pedagogică, având acțiuni formative și implicând obiective, metode, tehnici și mijloace specifice acțiunii educative, așa încât punctul de vedere pedagogic nu trebuie să lipsească din nici o analiză asupra evaluării. Evaluarea este însă și o instituție socială, oficializată și reglementată juridic, ea imprimă o dimensiune socială rezultatelor predării și învățării, condiționează absolvirea și accesul pe treptele sistemului de învățământ, este baza recunoașterii sociale a studiilor. Funcțiile sociale și economice ale evaluării obligă deci și la o abordare sociologică și economică a acesteia. Evaluarea școlară depășește cadrul strict al procesului de învățământ al școlii. Evaluând elevii, evaluăm în același timp și profesorii, calitatea predării didactice. Putem spune că fiecare notă școlară, fiecare performață a elevilor sunt rezultatul unor mulțime de factori, de la cei individuali la cei sociali, reprezentând un indicator semnificativ de eficiență pentru toate componentele procesului de învățământ. Evaluarea are loc într-un câmp psiho-social de forțe care interacționează între ele, alcătuit dintre relații interumane, reprezentări, atitudini, motivații, mentalități, așa încât evaluarea poate și trebuie să fie abordată și din perspectiva psihosocială. |
en_US |
dc.description.abstract |
Evaluation plays a very important role in pedagogical activity. It is the process by which educational sequences are validated, but also a means of delimiting, fixing and intervening on educational contents and objectives. The main purpose of assessing the obtained school competences is the correction and continuous improvement of the teaching-learning process. As an action integrated into the educational process, evaluation is primarily a pedagogical action, having formative actions and involving objectives, methods, techniques and means specific to educational action, so that the pedagogical point of view should not be missing from any analysis on evaluation. However, evaluation is also a social institution, formalized and legally regulated, it imprints a social dimension on teaching and learning outcomes, conditions graduation and access to the steps of the education system, is the basis for social recognition of studies. The social and economic functions of evaluation therefore also require a sociological and economic approach to it. School evaluation goes beyond the strict framework of the school’s educational process. Evaluating students, we also evaluate teachers, the quality of teaching teaching. We can say that each school grade, each performance of students are the result of many factors, from individual to social, representing a significant indicator of efficiency for all components of the educational process. Evaluation takes place in a psycho-social field of forces interacting with each other, made up of interpersonal relationships, representations, attitudes, motivations, mentalities, so that evaluation can and must be approached from a psychosocial perspective. |
en_US |
dc.language.iso |
ro |
en_US |
dc.publisher |
"Ion Creanga" State Pedagogical University of Chisinau |
en_US |
dc.subject |
Evaluare școlară |
en_US |
dc.subject |
Evaluare criterială |
en_US |
dc.subject |
Competențe școlare |
en_US |
dc.subject |
Perfecționare continuă |
en_US |
dc.subject |
School evaluation |
en_US |
dc.subject |
Criterion evaluation |
en_US |
dc.subject |
School skills |
en_US |
dc.subject |
Continuous improvement |
en_US |
dc.title |
Organizing the process of criterion assessment through descriptors for the discipline of romanian language and literature in primary education |
en_US |
dc.title.alternative |
Organizarea procesului de evaluare criterială prin descriptori la disciplina limba și literatura română în învățământul primar |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |