Abstract:
The non-formal activity as an educational phenomenon allows the efficient and pleasant use of students’ free time, the development of associative life, the development of the abilities to work in a group and to cooperate in solving complex tasks, the development of the will and the formation of positive character traits. The purpose of non-formal activities within school circles consists in developing special skills, training students in activities as varied and rich in content as possible, cultivating interest in socio-cultural activities, facilitating integration into the school environment, providing support for school success as a whole, the fruition of personal talents and the correlation of skills with character attitudes. The activity within the school circles presents a series of particularities and is subject to specific pedagogical requirements that all teachers involved in this field must know and capitalize on. Here, the teaching staff will show a creative attitude, including, through the application of various methodologies, both in the way of carrying out the actual activities and, especially, in the relations/communication with the students.
Description:
Activitatea nonformală ca fenomen educațional permite folosirea eficientă și plăcută a timpului liber al elevilor, dezvoltarea vieții asociative, dezvoltarea capacităților de a lucra în grup și de a coopera în rezolvarea unor sarcini complexe, dezvoltarea voinței și formarea trăsăturilor pozitive de caracter. Scopul activităților nonformale în cadrul cercurilor școlare constă în dezvoltarea unor aptitudini speciale, antrenarea elevilor în activități cât mai variate și bogate în conținut, cultivarea interesului pentru activități socio-culturale, facilitarea integrării în mediul școlar, oferirea de suport pentru reușita școlară în ansamblul ei, fructificarea talentelor personale și corelarea aptitudinilor cu atitudinile caracteriale. Activitatea în cadrul cercurilor școlare prezintă o serie de particularități și se supune unor exigențe pedagogice specifice pe care trebuie să le cunoască și să le valorifice toate cadrele didactice implicate în acest domeniu. Aici, cadrul didactic va manifesta o atitudine creatoare, inclusiv, prin aplicarea metodologiilor variate, atât în modul de realizare a activităților propriu-zise, cât și, mai ales, în relațiile/comunicarea cu elevii.