Abstract:
The successful organization of the inclusive educational process requires the following from a teacher: full informational readiness, mastery of appropriate pedagogical technologies, knowledge of corrective pedagogy, knowledge of the individual characteristics of children with disabilities, the ability to model a lesson in accordance with the educational needs of schoolchildren with disabilities, emotional acceptance of children with developmental disorders, the ability to include them in common activities during the lesson. Thus, it can be stated that in order to prepare future teachers to work in inclusive education conditions, it is necessary to develop an educational model that includes the above-mentioned elements. Such a model will optimize the training of teachers and improve the structure of inclusive education, generating greater effectiveness in teaching children with disabilities. The purpose of this study is to analyze the level of preparation of teachers to deal with the inclusive educational context. The methodology used includes: sociological investigation, questioning of teaching staff and scientific observation of the educational process. The results obtained after synthesizing the research data indicate that teachers show an insufficient level of understanding of the concept of inclusion, have limited knowledge about the characteristics of the psychophysical development of children with disabilities, insufficient practical skills in terms of training these students and inadequate skills in organizing a process educational complex in an inclusive environment. Therefore, it can be concluded that in order to prepare future teachers to work in the context of inclusive education, it is essential to develop an educational model that includes the identified elements. This model will contribute to increasing the effectiveness of teacher training and improving the structure of inclusive education.
Description:
Organizarea procesului educațional incluziv cu succes solicită din partea unui profesor următoarele: pregătirea informațională completă, stăpânirea tehnologiilor pedagogice adecvate, cunoașterea pedagogiei corecționale, cunoașterea caracteristicilor individuale ale copiilor cu dizabilități, capacitatea de a modela o lecție în conformitate cu nevoile educaționale ale școlarilor cu dizabilități, acceptarea emoțională a copiilor cu tulburări de dezvoltare, capacitatea de a-i include în activități comune în cadrul lecției. Astfel, se poate afirma, că pentru a pregăti viitorii profesori să lucreze în condiții de educație incluzivă este necesară elaborarea unui model educațional care să cuprindă elementele menționate mai sus. Un astfel de model va optimiza pregătirea cadrelor didactice și va îmbunătăți structura educației incluzive, generând o mai mare eficacitate în predarea copiilor cu dizabilități. Scopul acestui studiu constă în analiza nivelului de pregătire al profesorilor pentru a face față contextului educațional incluziv. Metodologia utilizată include: anchetarea sociologică, chestionarea cadrelor didactice și observarea științifică a procesului educațional. Rezultatele obținute după sintetizarea datelor cercetării indică faptul că profesorii prezintă un nivel insuficient de înțelegere a conceptului de incluziune, au cunoștințe limitate despre caracteristicile dezvoltării psihofizice ale copiilor cu dizabilități, abilități practice insuficiente în ceea ce privește instruirea acestor elevi și competențe inadecvate în organizarea unui proces educațional complex într-un mediu inclusiv. Prin urmare, se poate concluziona că pentru a pregăti viitorii profesori pentru a lucra în contextul educației incluzive, este esențial să se dezvolte un model educațional care să includă elementele identificate. Acest model va contribui la sporirea eficacității formării cadrelor didactice și la îmbunătățirea structurii educației incluzive.