Abstract:
Self-assessment, as a learning tool in extracurricular education, provides students with a powerful means to understand their own learning, set goals, monitor their progress, and develop metacognitive skills. Therefore, self-assessment is not just an evaluation method but a philosophy that encourages students to take responsibility for their own learning process. This article highlights the theoretical aspects of self-assessment in the context of extracurricular activities, argues for the importance of the self-assessment process in the formation and personal development of students, and presents the results of a survey of teachers regarding their attitude towards students’ self-assessment within school clubs.
Description:
Autoevaluarea, ca mediu de învățare în cadrul învățământului extrașcolar, oferă elevilor un instrument puternic pentru a-și înțelege propria învățare, a-și seta obiective, a-și monitoriza progresul și a-și dezvolta abilitățile metacognitive. Astfel, autoevaluarea nu este doar o modalitate de evaluare, ci o filosofie care încurajează elevii să-și asume responsabilitatea pentru propriul proces de învățare. În acest articol sunt evidențiate aspectele teoretice referitoare la autoevaluare în contextul activităților extrașcolare, este argumentată importanța procesului de autoevaluare în formarea și dezvoltarea personalității elevilor și sunt prezentate rezultatele chestionării cadrelor didactice privind atitudinea acestora față de procesul de autoevaluare a elevilor în cadrul cercurilor școlare.