Abstract:
Education is a priority area in the development of modern society to ensure a future focused on quality and values. In this context, an important goal is the training of qualified and competitive teaching staff. One of the pedagogical competences that requires a functional-strategic approach is the emotional competence that does not find the necessary relevance in the system of initial and continuous teachers’ formation. Emotional management skills, self-motivation, empathy, harmonious communication contribute to the creation of a beneficial learning environment, enhance the quality of the educational process and students’ performance. Emotional competence is an important factor in ensuring the professional success of the teaching staff.
Description:
Educația este un domeniu prioritar în dezvoltarea societății moderne pentru asigurarea unui viitor axat pe calitate și valori. În acest context un obiectiv important constituie formarea unor cadre didactice calificate și competitive. Una din competențele pedagogice care necesită o abordare functional-strategică este competența emoțională care nu-și găsește relavanța necesară în sistemul de formare inițială și continua a cadrelor didactice. Abilitățile de gestionare a emoțiilor, automotivarea, empatia, comunicarea armonioasă contribuie la crearea unei ambianțe de învățare benefice, sporește calitatea procesului educational și performanțele elevilor. Competența emoțională este un factor important în asigurarea succesului profesional al cadrului didactic.