Abstract:
The article presents the culture of lifelong learning of teachers through educational policies and the views of various authors in the literature. The epistemological foundation of the teaching staff professionalization theory is based on the cognitive development of teachers, representing a synthesis of interactions between cognition, metacognition and social cognition, between thinking, intelligence and other complex cognitive initial processes. The methodological framework of pedagogical professionalization of teachers contains the methodological tools, mechanisms and ways of professionalization of teachers in the context of new social realities.
Description:
Articolul prezintă cultura învățării pe tot parcursul vieții a cadrelor didactice prin politicile educaționale și a viziunilor diferiților autori în literatura de specialitate. Fundamentarea epistemologică a Teoriei profesionalizării cadrelor didactice are la bază dezvoltarea cognitivă a cadrelor didactice, reprezintând o sinteză a interacțiunilor între cogniție, metacogniție și cogniție socială, între gândire, inteligență și celelalte procese inițiale cognitive complexe. Cadrul metodologic al profesionalizării pedagogice a cadrelor didactice conține instrumentele metodologice, mecanismele și căile de profesionalizare ale cadrelor didactice în contextul noilor realități sociale.