Abstract:
The text focuses on the dichotomy the professionalization of teaching staff-the recoverable module „the manual school”. The author has investigated such a problematic and intervenes with epistemic analyzes and interpretations regarding the correlation curriculum contents and their contextualization in school textbooks. However, the school textbook must be perceived by teaching staff as the essential means, scientifically based, of directing the teacher’s activity and the student. That is why the problems related to the quality of the school manual are in the attention of the authorities, scholars- pedagogues and psychologists, authors, teachers, students, parents, civil society. The manual is a book that includes the basic notions of a science, a school book, a book used in schools where they are presented and explained the fundamental notions of a school/scientific, artistic or technical subject.
Description:
Textul se axează pe dicotomia profesionalizarea cadrelor didactice-modulul recuperabil „manualul școlar”. Autorul a investigat atare problematică și intervine cu analize și interpretări epistemice privind corelarea conținuturilor curriculare și contextualizarea acestora în manualele școlare. Or, manualul școlar trebuie perceput de cadrele didactice ca fiind mijlocul esențial, fundamentat în mod științific, de dirijare a activității profesorului și elevului. De aceea problemele ce țin de calitatea manualului școlar sunt în atenția autorităților, savanților-pedagogi și psihologi, autorilor, profesorilor, elevilor, părinților, societății civile. Manualul reprezintă o carte ce cuprinde noțiunile de bază ale unei științe, o carte de școală, o carte folosită în școli în care sunt prezentate și explicitate noțiunile fundamentale ale unei discipline școlare/științifice, artistice sau tehnice.