Abstract:
The article reveals the theoretical and methodical aspects of students’ civic education by means of literature. Emphasis is placed on the fact that in the conditions of unstable development of society, escalation of conflicts both between states and between fellow citizens, the issue of students’ civic education is actualized. The authors understand this concept as a form of social education, the formation of a citizen of a specific state, capable of successfully acting for the sake of preserving democracy and peace. Currently, informal education, in addition to the content of “social and civic competencies” that is understandable for Ukrainian educators, uses the term “competencies for the culture of democracy”, which, according to the authors, is a structured concept implemented in the European dimension of civic education. The authors emphasize that fiction affects human feelings and consciousness, it is a powerful means of moral, aesthetic and civic education. Through artistic images, writers provide an opportunity to form their attitude to the events described, to draw certain conclusions, to reflect on universal values, on the actions of one or another character, to see models of civic active/passive behavior. The article analyzes the European experience of civic education, in particular Great Britain and Germany. The authors take into account the literature of these countries and identify aspects that can serve as a basis for students’ civic education, compare them with the Ukrainian realities of civic education. The authors present the main vectors of civic education in Germany, which are determined by the content of literary works and encourage pluralism of opinions, tolerance for the views and judgments of others, motivate students to actively participate in civic life, awareness of the value of freedom, respect for human dignity, the right to self-expression, responsibility for an individual’s moral choice. The works are also the basis for establishing in teenagers such democratic values as the right to life, to fair treatment, dignity, freedom from discrimination, the right to equality, understanding the need to protect one’s rights and the rights of other people.The analysis of content concepts of literature for pupils in Great Britain shows that the priorities of civic education are national patriotism and the education of a law-abiding citizen. The textual material of the works and civic education lessons help pupils to better understand different forms of governance and their impact on citizens; to understand the responsibility and functions of management and the duties of citizens; to acquire socio-cultural experience that gives the opportunity to feel morally, socially, politically, legally competent and protected in society and to take direct part in the activities of civil society institutions. In Finland, the basic democratic values of the national core curriculum are open democracy, equality, responsibility for one’s own choice. An important focus of education in Finnish high school is gaining experience in shaping the future based on joint decisions and interaction.Taking into account the global trends of digitization, the authors considered digital technologies to be educational innovations in students’ civic education (electronic textbooks (not just digitized, but interactive, with virtual 3D materials that teachers can compose at their discretion), textbook scans for download, various materials: interactive laboratories, virtual museums, forums for teachers to communicate, etc.).
Description:
Articolul relevă aspectele teoretice şi metodologice ale educaţiei civice a studenţilor prin intermediul literaturii. Se pune accentul pe faptul că, în condițiile dezvoltării instabile a societății, escaladarea conflictelor atât între state, cât și între concetățeni, se actualizează problema educației civice a studenților. Acest concept este înțeles de autori ca o formă de educație publică, formarea unui cetățean al unui anumit stat, capabil să acționeze cu succes pentru păstrarea democrației și a păcii. În prezent, educația non-formală, pe lângă conținutul clar pentru educatorii ucraineni « competențe sociale și civice», este servită de termenul «competence pentru o cultură a democrației», care, potrivit autorilor, este un concept structurat, implementat în dimensiunea europeană a educației civice. Autorii subliniază că ficțiunea afectează sentimentele și conștiința unei persoane, este un mijloc puternic de educație morală, estetică și civică. Prin imagini artistice, scriitorii oferă ocazia de a-și forma atitudinea față de evenimentele descrise, de a trage anumite concluzii, de a reflecta asupra valorilor universale, asupra acțiunilor unui anumit caracter, de a vedea modele de comportament civic activ/pasiv. Articolul analizează experiența europeană a educației civice, în special Marea Britanie și Germania. Autorii iau în considerare literatura acestor țări și identifică aspecte care pot servi drept bază pentru educația civică a educatorilor, le compară cu realitățile ucrainene ale educației civice. Autorii prezintă principalii vectori ai educației civice din Germania, care sunt determinați de conținutul operelor literare și încurajează pluralismul gândurilor, toleranța față de opiniile și judecățile altora, motivează studenții să participe activ la viața civică, conștientizarea valorii libertății, respectarea demnității umane, dreptul la exprimare de sine, responsabilitatea pentru alegerea morală a individului. Lucrările reprezintă, de asemenea, o bază pentru afirmarea la adolescenți a unor valori democratice precum dreptul la viață, la tratament echitabil, demnitate, libertatea de discriminare, dreptul la egalitate, înțelegerea nevoii de a-și proteja laudele și drepturile altora. O analiză a conceptelor de conținut ale literaturii pentru studenții din Marea Britanie arată că prioritățile educației civice sunt patriotismul național și educația unui cetățean care respectă legea. Lecțiile de educație materială și civică îi ajută pe elevi să înțeleagă mai bine diferitele forme de guvernare și impactul lor asupra cetățenilor; să realizeze responsabilitățile și funcțiile guvernării și responsabilitățile cetățenilor; să învețe experiența socio-culturală, care îi permite să se simtă moral, social, politic, capabil din punct de vedere juridic și protejat în societate și să participe direct la activitățile instituțiilor societății civile. În Finlanda, valorile democratice de bază ale curriculum-ului național de bază sunt democrația deschisă, egalitatea, responsabilitatea pentru propriile alegeri. Un accent important al învățării într-un liceu finlandez este de a câștiga experiență în modelarea viitorului prin decizii comune și interacțiune. Luând în considerare tendințele globale ale digitalizării, autorii consideră tehnologia digitală ca o inovație educațională în educația civică a studenților (manuale electronice (nu doar digitalizate, ci interactive, cu materiale virtuale 3D, ce profesori vor putea compune la discreția lor), scanări de manuale pentru descărcare, diverse materiale: laboratoare interactive, muzee virtuale, forumuri de comunicare an profesorilor etc.).