Abstract:
Contemporary educational policies are largely correlated with economic needs and the need to train functional competences adapted to the realities of labor market of the future. Training through research is a priority of the contemporary educational system in the process of developing competent and competitive personality. It is necessary to develop a complex methodology for the development of research competence based on age characteristics and the specifics of study disciplines, as well as the ability to creatively integrate knowledge from different fields. Based on the research competence, the capacity for innovative thinking is developed, which allows the development of new ideas/materials and correlates the creative process with their practical scope for the creation of new technologies, qualitatively superior to the existing ones. These processes directly influence the profitability of socio-economic processes and increase the level of social welfare. In this context, the connection and direct influence between the quality of services in the educational, research and entrepreneurship system is obvious. The university presents an ideal platform for the integration of these fields, as it has the necessary resources to develop a series of joint projects with the business environment based on the results of scientific research.
Description:
Politicile educaționale contemporane sunt în mare parte corelate cu necesitățile economice și cu exigențele față de formarea competențelor funcționale adaptate la realitățile pieții muncii viitorului. Instruirea prin cercetare este o prioritate a sistemului educațional contemporan în procesul de dezvoltare a personalității competente și competitive. Este necesară elaborarea unei metodologii complexe de dezvoltare a competenței de cercetare în baza particularităților de vârstă și a specificului disciplinelor de studii, precum și a capacității de a integra creativ cunoștințele din diferite domenii. În baza competenței de cercetare se dezvoltă capacitatea de gândire inovativă, care permite elaborarea noilor idei/materiale și corelează procesul de creație cu domeniul de aplicare practică a lor pentru crearea noilor tehnologii, calitativ superioare celor existente. Aceste procese influențează în mod direct rentabilitatea proceselor socio-economice și sporește nivelul bunăstării sociale. În acest context este evidentă legătura și influența directă între calitatea serviciilor din sistemul educațional, de cercetare și antreprenoriat. Universitatea prezintă o platformă ideală de integrare a acestor domenii, deoarece dispune de resursele necesare pentru a dezvolta o serie de proiecte comune cu mediul de afaceri în baza rezultatelor cercetărilor științifice.