Abstract:
Scopul lucrării constă în determinarea premiselor teoretice și metodologice ale dezvoltării competenței elevului licean de a învăța să învețe prin activități independente de valorizare a textului, în formulă curriculară integratoare.
Obiectivele cercetării: analiza abordării, în știința autohtonă și în cea din afara țării, a conceptelor învățare independentă extra muros, tema pentru acasă, viziune integrată asupra învățării, formarea/ dezvoltarea competenței de a învăța să înveți, competență textuală; determinarea specificului temelor pentru acasă în Republica Moldova, cu stabilirea gradului în care acestea asigură dezvoltarea competenței de a învăța să înveți, în baza cercetării fenomenului în cauză în documentele curente de politici educaționale și în rezultatele sondajului pe teren; elucidarea particularităților abordării integrate a disciplinelor școlare prin prisma activităților de învățare extra muros, valorificând textul ca practică educațională de referință; elaborarea și validarea experimentală a Modelului pedagogic al învățării independente extra muros în formulă integratoare; identificarea esenței, funcțiilor, particularităților, scopurilor și beneficiilor pe care le au temele-proiect cu caracter inter-/ transdisciplinar, ca alternativă a fenomenului temelor pentru acasă oferite astăzi.
Description:
The purpose of the research is to determine the theoretical and methodological foundations of the development of the high school student's competence to learn to learn through independent activities of text valorization, in an integrative curricular formula.
Research objectives: analysis of the approach, in local and foreign science, of the concepts of extra muros independent learning, homework, integrated view of learning, training/development of the competence to learn to learn, textual competence; determining the specificity of homework in the Republic of Moldova, with the establishment of the degree to which they ensure the development of the competence to learn to learn, based on the research of homework in current educational policy documents and in the results of the field survey; the elucidation of the particularities of the integrated approach to school subjects through the prism of extra muros learning activities, valuing the text as a reference educational practice; the development and experimental validation of the Pedagogical Model of extra muros independent learning in an integrative formula; identifying the essence, functions, particularities, purposes and benefits of inter-/transdisciplinary project assignments, as an alternative to the homework phenomenon offered today.