Abstract:
The article is devoted to the problem of developing the creative abilities of schoolchildren and students in the process of teaching physics. During many years of research, the author came to the conclusion that one of the means that can contribute to the development of human creativity is inventive problems. The author gives the definition of an inventive problem. It also provides specific examples of their formulation and solution in the classroom in physics. Pedagogical practice has confirmed the effectiveness of using inventive problems both in physics lessons (in the classroom) and in extracurricular work in this academic subject. The Tournament of Young Inventors and Innovators, created on the initiative of the author (1998), deserved high appraisal at the international level. Problem solving by the participants of this event often ends with the filing of applications for patents for inventions. At the same time, the facts of the manifestation of creativity of schoolchildren and students in other areas of their activity are confirmed. The article will be useful to teachers and lecturers of physics, as well as students who plan to engage in the training and development of the younger generation of people.
Description:
Articolul este dedicat problemei dezvoltării abilităților creative ale școlarilor și elevilor în procesul de predare a fizicii. Pe parcursul multor ani de cercetare, autorul a ajuns la concluzia că unul dintre mijloacele care pot contribui la dezvoltarea creativității umane sunt sarcinile inventive. Autorul dă definiția unei probleme inventive. De asemenea, oferă exemple specifice ale formulării și soluționării lor în sala de clasă la fizică. Practica pedagogică a confirmat eficiența utilizării problemelor inventive atât la lecțiile de fizică (la clasă), cât și la munca extrașcolară la această materie academică. Turneul Tinerilor Inventatori și Inovatori, creat la inițiativa autoarei (1998), a meritat o mare apreciere la nivel internațional. Rezolvarea problemelor de către participanții la acest eveniment se încheie adesea cu depunerea cererilor de brevete de invenții. În același timp, se confirmă faptele manifestării creativității școlarilor și elevilor din alte domenii ale activității lor. Articolul va fi util profesorilor de fizică, precum și studenților care intenționează să educe și să instruiască generația tânără.