Abstract:
Proverbs reflect a life experience, evoke a historical event, a significant common situation. They are an efficient search and extraction of existential and ethical-moral truths with general-human value, bearers of a collective cultural memory coming from ancient times, but which are updated in particular circumstances, in constant change. Most proverbs are anonymous, but they also belong to writers, philosophers. The child's environment is considered an important factor in education and self-education. From the family, then in school the student comes into constant contact with a code of truth and values.
Description:
Proverbele reflectă o experiență de viață, evocă un eveniment istoric, o situație comună semnificativă. Ele sunt o modalitate eficientă de căutare și extragere a adevărurilor existențiale și etic-morale cu valoare general-umană, purtătoare ale unei memorii culturale colective venind din timpuri străvechi, dar care se actualizează în împrejurări particulare, în permanentă schimbare. Cele mai multe proverbe sunt anonime, dar aparțin și scriitorilor, filosofilor. Mediul înconjurător al copilului este considerat factor important în educație și autoeducație. Din familie, apoi în școală elevul intră în contact permanent cu un cod de adevăruri şi de valori.