REPOZITORIU UPSC

Development trends of higher teaching education in Ukraine in the context of european integration educational reforms

Show simple item record

dc.contributor.author SERHIICHUK, Olena
dc.date.accessioned 2023-10-02T12:38:53Z
dc.date.available 2023-10-02T12:38:53Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation SERHIICHUK, Olena. Development trends of higher teaching education in Ukraine in the context of european integration educational reforms. În: Știință și educație: noi abordări și perspective : Materialele conferinţei ştiinţifice internaţionale, 24-25 martie 2023, Seria 25. Volumul 2 : Ştiinţe ale educaţiei. Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" din Chişinău. Chişinău : CEP UPSC, 2023, pp. 446-451. ISBN 978-9975-46-773-5. ISBN 978-9975-46-783-4. en_US
dc.identifier.isbn 978-9975-46-773-5
dc.identifier.isbn 978-9975-46-783-4
dc.identifier.uri http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/5562
dc.description Articolul fundamentează sarcinile prioritare ale reformei sistemului de învățământ superior din Ucraina; evidențiază starea actuală a învățământului profesional superior și sarcinile acestuia; evidențiază principiile educației europene moderne, componentele și funcțiile organizării procesului de învățământ în instituțiile de învățământ superior; pune accent pe dezvoltarea abilităților profesionale și pedagogice ale cadrelor didactice. Autorul subliniază unul dintre principiile cele mai importante ale educației europene moderne, responsabil pentru calitatea formării și dobândirea competențelor profesionale, mobilitatea studenților și a profesorilor de astăzi. Se observă că influența proceselor de integrare, rolul din ce în ce mai mare al globalizării impun utilizarea standardelor educaționale internaționale în domeniul educației, precum și formarea cadrelor didactice, perfecționarea profesională a acestora fiind o condiție importantă pentru modernizarea învățământului superior. Au fost studiate particularitățile pregătirii profesionale a viitorului profesor în etapa actuală de reformare a învățământului pedagogic superior, au fost identificate abordări efective de îmbunătățire a fundamentelor organizatorice ale formării profesionale a viitorilor profesori. Autorul subliniază tendințele educației pedagogice moderne: democratizarea, integrarea și coordonarea, internaționalizarea, standardizarea; domeniile prioritare de reformă și modernizare a învățământului pedagogic superior, precum și abordările naționale privind reorganizarea învățământului, conținutul educației, tradițiile în pregătirea viitorilor specialiști cu studii superioare. Este fundamentat efectul reformării sistemului de învăţământ superior asupra creării condiţiilor favorabile dezvoltării profesionale a viitorului professor. en_US
dc.description.abstract The article substantiates the priority tasks of reforming the system of higher education in Ukraine; the current state of higher professional education and its tasks are highlighted; the principles of modern European education are highlighted; components and functions of the organization of the educational process in institutions of higher education; emphasis is placed on the development of professional and pedagogical skills of pedagogical workers. The author emphasizes that one of the main principles of modern European education, which is responsible for the quality of training and the acquisition of professional competences, is the mobility of students and teachers today. It is noted that the influence of integration processes, the growing role of globalization necessitate the use of international educational standards in the field of education, and the training of teaching staff, their professional improvement is an important condition for the modernization of higher education. Peculiarities of the professional training of the future teacher at the current stage of formation of higher pedagogical education have been studied, actual approaches to improving the organizational foundations of the professional training of future teachers have been identified. The author emphasizes the trends of modern pedagogical education: democratization, integration and coordination, internationalization, standardization; priority areas of reform and modernization of higher pedagogical education, as well as taking into account national approaches to the organization of education, the content of education, traditions in the preparation of future specialists with higher education. The effect of reforming the higher education system on creating favorable conditions for the professional growth of the future teacher is substantiated. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.subject Instituție de învățământ superior en_US
dc.subject Învățământ pedagogic en_US
dc.subject Societate informațională en_US
dc.subject Procesul Bologna en_US
dc.subject Institution of higher education en_US
dc.subject Pedagogical education en_US
dc.subject Information society en_US
dc.subject Bologna process en_US
dc.title Development trends of higher teaching education in Ukraine in the context of european integration educational reforms en_US
dc.title.alternative Tendințe de dezvoltare a învățământului superior din Ucraina în contextul reformelor educaționale de integrare europeană en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account