Abstract:
Pandemia COVID-19 a afectat grav economiile mondiale, de la un declin industrial la problemele de sănătate și transformările educaționale. Perioadele de carantină și toate măsurile ulterioare care au fost luate pentru a evita răspândirea virusului au provocat o schimbare majoră și involuntară a condițiilor de muncă și de învățare. Prin urmare, pentru a continua anul universitar 2019-2020, instituțiile de învățământ superior au fost nevoite să se adapteze brusc de la sistemul de învățământ în clasă la sistemul online. Având în vedere toate aceste aspecte, scopul acestei lucrări este de a identifica atitudinea și percepția studenților și profesorilor din România față de educația online, în perioada actualei pandemii. Pentru a atinge acest scop, în iunie 2022 a fost realizat un chestionar online, la două luni după reînceperea cursurilor în clasă și la aproape doi ani de cursuri online. Eșantionul final a inclus 427 de studenți și 67 de profesori. Rezultatele noastre sunt ușor diferite în funcție de cele două tipuri de respondenți. Astfel, atât profesorii, cât și studenții au fost de acord că izolarea socială a reprezentat problema majoră cu care s-au confruntat în timpul orelor online. Cu toate acestea, o altă problemă majoră identificată doar de studenți a fost aceea că aceștia erau mai puțin eficienți atunci când studiau de acasă din cauza lipsei de motivație și a mediului de lucru mai puțin prielnic. În același timp, atât studenții, cât și profesorii au susținut că printre avantajele muncii/studiului de acasă s-au numărat și îmbunătățirea obiceiurilor alimentare și economisirea timpului prin eliminarea navetei zilnice către universitate. Totuși, profesorii au observat și că au avut mai mult timp să petreacă cu familia.