Abstract:
Scopul cercetării constă în elaborarea și validarea fundamentelor teoretico-metodologice ale educației vocaționale, structurate în Modelul pedagogic al dezvoltării identității vocaționale din perspectiva prevenirii dificultăților de adaptare, valorificat în baza Metodologiei de educație vocațională.
Obiectivele cercetării vizează: interpretarea epistemologică a esenței conceptelor de bază: vocație, educație vocațională, identitate vocațională, adaptare, prevenirea dificultăților de adaptare; precizarea evoluției abordărilor teoretice, principiilor și modalităților practice ale educației vocaționale, ca parte a curentelor psihologice și cele ale teoriei generale a educației; analiza politicilor naționale și internaționale privind prevenirea dificultăților de adaptare și educația vocațională în mediul școlar; argumentarea coordonatelor definitorii ale curriculumului preuniversitar din România și Republica Moldova în contextul realizării educației vocaționale; esențializarea dezvoltării identității vocaționale a adolescenților în contextul precizării specificului dificultăților de adaptare la debutul învățământului liceal, elaborarea și validarea Modelului pedagogic al dezvoltării identității vocaționale din perspectiva prevenirii dificultăților de adaptare în mediul școlar, care integrează fundamente praxiologice, structurate în Metodologia de educație vocațională din perspectiva prevenirii dificultăților de adaptare în mediul școlar.
Description:
The purpose of the research is to determine, conceptualize, elaborate and validate the methodological foundations of vocational education, structured in the Pedagogical Model of the development of vocational identity from the perspective of preventing adaptation difficulties, capitalized on the basis of the Vocational Education Methodology intended for students.
The objectives of the research aim at: exposition and epistemological interpretation of the essence of the basic concepts: vocation, vocational education, vocational identity, adaptation, prevention of adaptation difficulties; specifying the evolution of theoretical approaches, principles and practical ways of vocational education, as part of the psychological currents and those of the general theory of education; analysis of national and international policies regarding the prevention of adaptation difficulties and vocational education in the school environment; arguing the defining coordinates of the pre-university curriculum in Romania and the Republic of Moldova in the context of the application of vocational education; the essentialization of the development of the vocational identity of adolescents in the context of specifying the specific difficulties of adaptation at the beginning of high school education, the elaboration and validation of the Pedagogical Model of the development of the vocational identity from the perspective of the prevention of adaptation difficulties in the school environment, which includes in an integrative manner theoretical and praxeological foundations, structured in Vocational Education Methodology from the perspective of preventing adaptation difficulties in the school environment.