Abstract:
Scopul cercetării constă în determinarea reperelor teoretice și conceptuale privind referențialul axiologic, educația axiologică și elaborarea Programului de formare a referențialului axiologic prin autoeducație la elevii din clasele primare.
Obiectivele investigației: identificarea fundamentelor teoretice privind valorile, referențialul axiologic și educația axiologică, autoeducație; descrierea evoluției semnificației științifice a referențialului axiologic al elevilor; elucidarea orientărilor curriculare, a procesualității educației axiologice și a valenței autoeducației în formarea referențialului axiologic al elevilor din învățământul primar; stabilirea particularităților și nivelurilor de formare a referențialului axiologic al elevilor din clasele primare; conceptualizarea teoretică a unui Model conceptual al referențialului axiologic al elevilor; elaborarea și validarea experimentală a Programului de formare prin autoeducație a referențialului axiologic al elevilor din clasele primare; elaborarea concluziilor și recomandărilor.
Description:
The purpose of the research is to determine the theoretical and conceptual benchmarks regarding the axiological referential, the axiological education and the development of the axiological referential training program through self-education for primary school students.
Objectives of the investigation: identification of the theoretical foundations regarding values, axiological referential and axiological education; description of the evolution of the scientific meaning of the students’ axiological referential; the elucidation of the curricular orientations, the processuality of axiological education and the value of self-education in the formation of the axiological referential of primary education students; establishing the particularities and levels of formation of the axiological referential of primary school students; elaboration of the Conceptual Model of the axiological referential of students; the development and experimental validation of the Program of formation of the axiological referential of primary school students through self-education; formulating conclusions and recommendations.