Abstract:
The subject-centered approach involves a specific reporting on the aims of education, the roles of the teacher and the subject of learning, the ways of interaction and the methods, means and procedures used. The study of the text emphasizes the decipherment of the literary code which includes, among others: notions of vocabulary, proper and figurative meaning, versification in lyrical texts, procedures of expressiveness, ways of exposition, styles and originality of expression, etc. Student-centered teaching strategies for pre-reading, reading, post-reading activities are systematically presented.
Description:
Abordarea centrată pe subiect presupune o raportare specifică la finalitățile educației, la rolurile profesorului și ale subiectului învățării, la modalitățile de interacțiune și la metodele, mijloacele și procedeele utilizate. În studierea textului se pune accent pe descifrarea codului literar care cuprinde, printre altele: noțiuni de vocabular, sens propriu și figurat, versificație la textele lirice, procedee ale expresivității, modalități de expunere, stiluri și originalitatea exprimării, etc. Sunt prezentate în mod sistematizat strategii didactice centrate pe elev pentru activitățile de prelectură, lectură, postlectură.