Abstract:
In the pages of this article it is analyzed the set of units of skills and learning-assessment activities, provided in the Curriculum for Early Education (2019) at the Music Education’s discipline, from the perspective of developing the musical-rhythmic sense of preschoolers ages 5-7 years. Starting from the three basic types of music (singing, marching and dancing) and the three specific skills for Music Education, the authors highlight the creative potential of learning-assessment activities for the sustained development of preschoolers’ musical skills, in particular, musical-rhythmic sense. There are some methodical recommendations regarding the conducting of the learning-evaluation activities for the exercise/development of the rhythmic sense of the children and the achievement of the finalities of studies at the discipline.
Description:
În paginile prezentului articol se analizează ansamblul de unități de competențe și activități de învățare-evaluare, prevăzute în Curriculumul pentru Educație Timpurie (2019) la disciplina Educație muzicală, din perspectiva dezvoltării simțului muzical-ritmic al preșcolarilor de vârsta 5-7 ani. Pornind de la cele trei tipuri elementare de muzică (cântecul, marșul și dansul) și de la cele trei competențe specifice pentru Educația muzicală, autoarele evidențiază potențialul creativ al activităților de învățare-evaluare pentru dezvoltarea susținută a aptitudinilor muzicale ale preșcolarilor, în special, a simțului muzical-ritmic. Sunt expuse unele recomandări metodice privind desfășurarea activităților de învățare-evaluare pentru exersarea/dezvoltarea simțului ritmic al copiilor și atingerea finalităților de studii la disciplină.