Abstract:
The confrontation of Sciences with the complex aspects of reality caused the establishment of links between disciplines, as they exist between facts, people, cultures, religions, geospheres. But academic performance derives from the diversity of didactic methodologies applied in the process of forming specific professional competences centered on: modernization of curricula, didactic design within ERRE thinking and learning framework, implementation of student - centered education, training of professional competences in inter-and transdisciplinary context and updating of teaching equipment. The skills, values and attitudes that our students of today, specialists and citizens of Tomorrow need for personal and social success can be formed entirely through transdisciplinary. The new education has the obligation to bring the educational process closer to the daily life of the beneficiaries and to the needs of the community in which they live, helping them to know themselves and to approach a Democratic conception, manifesting themselves as a free, creative being.
Description:
Confruntarea științelor cu aspectele complexe ale realității au determinat stabilirea de legături între discipline, așa cum există între fapte, oameni, culturi, religii, geosfere. Însă performanțele academice derivă din diversitatea metodologiilor didactice aplicate în procesul de formare a competențelor profesionale specifice centrate pe: modernizarea curriculei, proiectarea didactică în cadrul de gândire și învățare ERRE, implementarea învățământului centrat pe elev, formarea competențelor profesionale în context inter- și transdisciplinar și actualizarea echipamentelor didactice. Competențele, valorile și atitudinile de care au nevoie elevii noștri de astăzi, specialiștii și cetățenii de mâine pentru reușita personală și socială pot fi formate în întregime prin intermediul transdisciplinarității. Noua educație are obligația de a apropia procesul educațional de viața cotidiană a beneficiarilor și de nevoile comunității în care aceștia trăiesc, ajutându-i să se cunoască pe sine și să abordeze o concepție democratică, manifestându-se ca ființă liberă, creatoare.