Abstract:
The dinamic changes taht are ta king place internationally, but also in the Republic of Moldova, are challenges for both the education system and those involved, students and teachers. Accepting and promoting postmodern educational concepts as well as approaching competency-based education are just some of the new challenges. All these realities require a redirection of the educational process as well as of the educational resources used, but also of the finalities. The education system must offer various opportunities and contribute to meeting the requirements of continuous updating of knowledge and skills in the context of an ever-expanding labor market. This context also includes the use of open educational technologies and resources in the education system, as well as the access and exchange of information between users. Electronic resources, online content, including open educational resources, are approached and widely used by the international educational community, further contributing to the focus on the pupil and / or student, providing new and diverse information and opportunities.
Description:
Schimbările dinamice ce au loc pe plan internațional, dar și în Republica Moldova, sunt niște provocări atât pentru sistemul educațional, cât și pentru cei implicați, elevi și profesori. Acceptarea și promovarea unor concepte educaționale postmoderne cât și abordarea educației axată pe competențe sunt doar câteva dintre noile provocări. Toate aceste realități solicită o redirecționare a procesului educațional cât și a resurselor educaționale utilizate, dar și a finalităților. Sistemul educațional trebuie să ofere diverse oportunități și să contribuie la satisfacerea cerințelor de actualizare continuă a cunoștințelor și a competențelor în condițiile unei piețe a forței de muncă tot mai extinse. În acest context se înscrie și utilizarea în sistemul educațional a tehnologiilor și a resurselor educaționale deschise, cât și a accesului și a schimbului de informație dintre utilizatori. Resursele electronice, conținuturile on-line, inclusiv resursele educaționale deschise, sunt abordate și utilizate pe larg de către comunitatea educațională internațională, contribuind și mai mult la centrarea pe elev și/sau student, oferind noi și diverse informații și oportunități.