Abstract:
Romanian teachers’ professional development represents an important issue for everyone involved in the educational system. According to Ministry’Order no. 5561 / 2011, teacher ca n take one of the five types ofprofessional development: ”scientific and didactic professional develoment program; professsional development for management, guidance and evaluation of teaching; training courses for final exam in teaching and degree exams; professionnal conversion programs; studies for another degree”. Teachers have the right and the obligation to take professional development contiunously, in order to keep abreast to the new tendencies in education, to improve their knowledge and to get new skills, to be up to date to the needs of the new generations and to the changes in the educational system.
Description:
Dezvoltarea profesională a cadrelor didactice din România reprezintă o preocupare importantă pentru toți actorii sistemului educațional preuniversitar. Există cinci tipuri de formări continue: „programe de perfecționare a pregătirii ştiinţifice și didactice; programe de formare în domeniile conducerii, îndrumării şi evaluării învăţământului; cursuri de pregătire şi susţinerea examenelor de definitivat și grade; programe de conversie profesională; studii corespunzătoare unei specializări din alt domeniu de licenţă”, conform Ordinului de ministru nr. 5561 / 2011. Cadrele didactice au dreptul dar și obligația de a se perfecționa continuu, pentru a fi la curent cu tendințele din educație, pentru a își îmbunătăți cunoștințele și pentru a căpăta competențe noi, pentru a fi la curent cu nevoile noilor generații de educabili, precum și cu schimbările din sistemul de educație.