Scopul cercetării a constat în determinarea reperelor psihopedagogice, elaborarea metodologiei predării-învățării interactive a istoriei și validarea acesteia la nivelul învățământului gimnazial.
Noutatea și originalitatea științifică a investigaţiei sunt obiectivate în: determinarea reperelor teoretice privind metodologia predării- învățării interactive la disciplina Istorie în învățământul gimnazial; descrierea științifică a impactului metodologiei predării- învățării interactive a istoriei în formarea elevului valorizator; construirea unui sistem complex de instrumente ca parte a metodologiei predării- învățării interactive a istoriei; conceptualizarea Modelului pedagogic de predare- învățare interactivă a istoriei în învățământul gimnazial.
Semnificația teoretică a cercetării constă în: argumentarea teoretică și praxiologică a metodologiei predării- învățării interactive precum și a structurii și componentelor metodologiei predării- învățării interactive la disciplina Istorie în învățământul gimnazial; conceptualizarea Modelului pedagogic de predare-învățare interactivă a istoriei în învățământul gimnazial. Valoarea aplicativă a cercetării rezidă în: descrierea aplicării metodologiei predării- învățării interactive la disciplina Istorie în învățământul gimnazial; determinarea nivelurilor de formare a elevului valorizator; implementarea metodelor interactive de formare a elevului valorizator.
The purpose of the work: it consists in determining the psycho-pedagogical benchmarks, developing the methodology of interactive teaching-learning of history and validate it at the level of secondary education.
The novelty and scientific originality of the investigation are objectified in: determining the theoretical benchmarks regarding the interactive teaching-learning methodology in the discipline of History in secondary education; the scientific description of the impact of the interactive teaching-learning methodology of history in the formation of the valorizing student; building a complex system of tools as part of the teaching-learning methodology of interactive history; conceptualization of the Pedagogical Model of inteeractive teaching-learning of history in secondary education.
The results obtained that contirbuted to the solution of the scientific problem resides in the determination of theoretical benchmarks and the elaboration of the methodology of interactive teaching-learning of history in secondary education, a fact that contributed to the formation of the valorizing student, in order to acknowledge historical values.
The theoretical significance of the research consists in: the theoretical and praxeological argumentation of the interactive teaching-learning methodology; the structure and components of the interactive teaching-learning methodology in the subject of history in secondary education; conceptualization of the Pedagogical Model of interactive teaching-learning of history in secondary education.
The applicative value of the research resides in the description of the application of the interactive teaching-learning methodology to the History discipline in secondary education; determining the formation levels of the valorizing student; implementation of interactive methods of forming the valorizing student.