Abstract:
In order to carry out purposeful preparation of students for professional activities, it is necessary to determine a set of competencies that are correlated with the functional duties of a primary school teacher in a modern school. For this purpose, it is important to develop a model for the formation of competencies of students – future teachers and substantiate its components. The implementation of the model is determined through the content of the academic disciplines of the university, considered both for general professional training and for private methods that give significant recommendations in the field of teaching a number of subjects at school. The set of competencies formed in the academic disciplines of the university should “cover” the specific competencies described in the Qualification Standard for Primary Education, approved by the Ministry of Education and Research of the Republic of Moldova. The presented model of the formation of competencies should develop in students a holistic view of the professional activity of a primary school teacher; determine the place of academic disciplines and situations to be resolved in the professional development of the future teacher; to develop a desire and a steady need to improve pedagogical skills and self-education.
Description:
Pentru a desfășura pregătirea intenționată a studenților pentru activități profesionale, este necesar să fie determinat un set de competențe care sunt corelate cu îndatoririle funcționale ale unui profesor de școală primară într-o școală modernă. În acest scop, este importantă elaborarea unui model de formare a competențelor studenților ⸻ viitorilor profesori și fundamentarea componentelor acestuia. Implementarea modelului este determinată de conținutul disciplinelor academice ale universității, luate în considerare atât pentru pregătirea profesională generală, cât și pentru metodele private care dau recomandări semnificative în domeniul predării unui număr de discipline la școală. Setul de competențe format la disciplinele academice ale universității ar trebui să „acopere” competențele specifice descrise în Standardul de calificare a specialiștilor din învățământul primar, aprobat de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova. Modelul prezentat de formare a competențelor ar trebui să formeze la studenți o viziune holistică asupra activității profesionale a unui profesor de școală primară; să stabilească locul disciplinelor academice și situațiilor de rezolvat în dezvoltarea profesională a viitorului profesor; să dezvolte o dorință și o nevoie constantă de a îmbunătăți abilitățile pedagogice și autoeducația.