Abstract:
The scientific research is a complex endeavor, which engages teaching staff in a well-defined process in terms of purpose, working methods and achievement. Each investigative approach is circumscribed by a broad framework and a specific context within which the research takes place. The teaching staff is engaged in scientific research according to the professional interests of every member; in accordance with the position within the educational structures and taking into account the professional obligations assumed directly. The research activity of teaching staff is significant in ensuring the educational foundations used to shape the personality of youngsters. The involvement of teaching staff in scientific research must respect the Aristotelian law of respite, as to include in the work the purpose for which it is done. In scientific research, a special role is played by the constructivist paradigm and hermeneutics, as a means of ensuring credibility in the research.
Description:
Cercetarea științifică este un demers complex, care angrenează cadrele didactice într-un proces bine delimitat ca scop, metodă de lucru și realizare. Fiecare demers investigațional este circumscris unui cadru larg și unui context specific în care are loc cercetarea. Cadrele didactice sunt angrenate în cercetarea științifică în funcție de interesele profesionale; poziția în cadrul structurilor de învățământ și obligațiile profesionale asumate în mod direct. Activitatea de cercetare a cadrelor didactice are valențe în asigurarea fundamentelor educaționale în vederea formării personalității celor educați. Implicarea cadrelor didactice în cercetarea științifică trebuie să respecte legea aristotelică a răgazului, ca o cuprindere în muncă a scopului pentru care se depune. În cercetarea științifică un rol deosebit îl are paradigma constructivistă și hermeneutica, ca asigurare a credibilității în cercetare.