Abstract:
The paper presents an application designed as inter- and transdisciplinary tool to be use in technological education activities. It presents digital lessons and tests for one study unit on Technological Education Subject. The application addresses, in a structured and unitary way, the theme of the learning unit, K12 level, - include 4 lessons (web pages, portable in any internet browsers) – Locality, Buildings, Urban Rules, Utilities Networks –each lesson having attached a number of 6 tests with different items as answer choice , multiple-choice, matching, completion, crosswords. This approach generates content interactive tools, effective learning, consolidation and evaluation. This educational software optimizes the technological education activities from all three didactic perspectives, the large volume of scientific knowledge, the time allocated (1h / week) and the different learning needs of the students through the generous offer as a variety of materials, transforming the learning act into adaptive one, based on exploration and discovery. The results of using this digital material, demonstrate that the student becomes a partner in his / her own preparation, being, at the same time, a starting point for the formation of aptitudes and practical-applicative skills, and preparing the student to train his critical thinking and digital competences. The material also provides an example of an integrated approach to teaching activities and the use of ICT tools in the instructionaleducational and evaluation process.
Description:
În lucrare se prezintă o aplicație concepută ca instrument inter- și transdisciplinar pentru a fi utilizat în activitățile de educație tehnologică. Sunt prezentate lecții și teste digitale pentru o unitate de studiu pe un subiect din Educația Tehnologică. Aplicația abordează, în mod structurat și unitar, tema unității de învățare, nivel K12, - include 4 lecții (pagini web, portabile în orice browser de internet) – Localitate, Clădiri, Reguli Urbane, Rețele de Utilități – fiecare lecție având atașat un număr de 6 teste cu itemi diferiți precum alegerea răspunsului, alegerea multiplă, potrivirea, completarea, cuvintele încrucișate. Această abordare generează instrumente interactive de conținut, învățare eficientă, consolidare și evaluare. Softwareul educațional elaborat optimizează activitățile de educație tehnologică din toate cele trei perspective didactice, volumul mare de cunoștințe științifice, timpul alocat (1 oră / săptămână) și diferitele nevoi de învățare ale elevilor prin oferta generoasă de o varietate de materiale, transformând actul de învățare întrunul adaptiv, bazat pe explorare și descoperire. Rezultatele utilizării acestui material digital, demonstrează că elevul devine partener în propria pregătire, fiind, în același timp, un punct de plecare pentru formarea aptitudinilor și abilităților practic-aplicative și pregătirea elevului pentru a-și forma gândirea critică și competențe digitale. Materialul oferă, de asemenea, un exemplu de abordare integrată a activităților de predare și de utilizare a instrumentelor TIC în procesul instructiv-educativ și de evaluare.