Abstract:
The article highlights two dimensions of approaching intellectual education in the process of developing investigative competence in the Geography Discipline in high school. The elements that build the cognitive-scientific side of the student's personality are analyzed by capitalizing on the contents of the school curricula and also, teaching activities are recommended that make it more efficient to achieve the cognitive objectives of an informative and formative nature. Located at the intersection of Earth Sciences and Social Sciences, Geography is meant to contribute through school skills in solving the global problems of mankind. The future active and proactive, autonomous and responsible citizen must have a spatial geographical thinking structured on scientific principles. Investigative learning and the specific teaching methods applied in the teaching and learning process in the Geographical Disciplines of the high school cycle, allow to achieve the educational intellectual quality considered as a balance between scientific knowledge - as a strong core of the discipline and the development of scientific abilities, skills and attitudes.
Description:
Articolul reliefează două dimensiuni de abordare a educației intelectuale în cadrul procesului de dezvoltare a competenței de investigare la Disciplina Geografie la liceeni. Sunt analizate elementele care construiesc latura cognitiv științifică a personalității elevului prin valorificarea conținuturilor programelor școlare și de asemenea, sunt recomandate activități didactice care eficientizează atingerea obiectivelor cognitive de ordin informativ și formativ. Situată la intersecția Științelor Pământului cu Științele sociale, Geografia are menirea să contribuie prin competențele școlare formate la elevi, la soluționarea problemelor globale ale omenirii. Viitorul cetățean activ și proactiv, autonom și responsabil, trebuie să dețină o gândire geografică spațială structurată pe principii științifice. Învățarea prin investigare și metodele didactice specifice aplicate în procesul de predare și învățare la Disciplinele geografice din ciclul liceal, permit atingerea calității intelectuale educaționale considerată ca un echilibru între cunoștințele științifice – ca nucleu tare al disciplinei și dezvoltarea capacităților, deprinderilor, abilităților și atitudinilor științifice ale educabililor.