Abstract:
The reading of the text gives the person who travels, besides the satisfaction of any new fact, unique reflection and meditation opportunities. Didactical hypostases of the text: text as a support of reading, text as literary creation, text as a cultural object. Literary, epic, lyrical and dramatic texts are selected according to the criteria: value-aesthetic, stylistic, formative, the diversity of textual structures, linguistic and formal qualities, thematic diversity, readability level, etc. and contributes to the formation and consolidation of correct, conscious and expressive reading skills, the enrichment, activation and nuance of the child's vocabulary, the acquisition of the correct grammatical structure of the language.
Description:
Lectura textului oferă celui care o parcurge, pe lângă satisfacţiile pe care le aduce orice fapt inedit, prilejuri unice de reflecţie, de meditaţie. Ipostazele didactice ale textului: textul ca suport al lecturii, textul ca creație literară, textul ca obiect cultural. Textele literare, epice, lirice şi dramatice sunt selectate după criteriile: valori -estetic, stilistic, formativ, structurilor textuale, calități lingvistice și formale, diversitate tematică, nivel de lizibilitate etc. și contribuie la formarea şi consolidarea deprinderilor de citire corectă, conştientă şi expresivă, îmbogăţirea, activizarea şi nuanţarea vocabularului copilului, însuşirea structurii gramaticale corecte a limbii.