Abstract:
The organization of the assessment process in Moldova is a priority in light of the country's focus on obtaining quality student learning outcomes that are comparable to other countries. Assessment, which determines the level of formation of students' competencies at the end of each stage of education in accordance with the assessment model developed and conducted by an external institution, is considered to be an external summative assessment. In order to improve the quality of assessment and education in Moldova, to obtain an objective picture of the results of schoolchildren's learning, in addition to national testing, international assessment programs are taken into account. Moldova's participation in the implementation of the International Assessment Program is aimed at obtaining relevant information on the state of education in the country; making comparisons of student performance internationally; identification of problems requiring study and discussion, and priority areas for the development of education.
Description:
Organizarea procesului de evaluare în Republica Moldova este o prioritate în lumina concentrării țării pe obținerea unor rezultate de învățare a studenților de calitate, care să fie comparabile cu indicatorii altor țări. Evaluarea, care determină nivelul de formare a competențelor elevilor, la finalul fiecărei etape de învățământ în conformitate cu modelul de evaluare elaborat și realizat de o instituție externă, este considerată a fi o evaluare sumativă externă. Pentru îmbunătățirea calității evaluării și educației în Republica Moldova, și pentru a obține o imagine obiectivă a rezultatelor învățării școlarilor, pe lângă testarea națională, sunt luate în considerare și programe internaționale de evaluare. Participarea Republicii Moldova la implementarea Programului Internațional de Evaluare are ca scop obținerea de informații relevante despre starea educației din țară; realizarea de comparații între performanța elevilor la nivel internațional; identificarea problemelor care necesită studiu și discuții, precum și domeniilor prioritare pentru dezvoltarea educației.