Abstract:
The given article presents a theoretical and experimental study in order to establish the particularities of the development and manifestation of the character of the adolescents involved in the dance activity within the choreography lessons. The research examines various positions with reference to theoretical-scientific approaches in the conceptual determination of the character that constitutes the fundamental trait of personality and manifests through various actions, behaviors, positions, motivation of the subject. The study presents the current experimental results of the specific character of adolescents involved in dance. The relevance of the research is ascertained by usefulness of the information obtained for school psychologists, teachers, parents; and it is possible to use the dance activity to form the character and personality of the child, to determine the psychological maturity of children, adolescents for the demands of the contemporary society.
Description:
În articolul dat este prezentat un studiu teoretico-experimental în vederea stabilirii particularităților dezvoltării și manifestării al caracterului adolescenților antrenați în activitatea de dans în cadrul lecțiilor de coreografie din clasele cu profil coreografic. În cercetare sunt examinate varii poziții cu referire la abordări teoretico-științifice în determinarea conceptuală a caracterului care constituie trăsătura fundamentală a personalității și se manifestă prin varii acțiuni, comportamente, poziții, motivația subiectului. În studiul sunt expuse rezultatele experimentale actuale ale specificului caracterului adolescenților antrenați în dans. Relevanța cercetării se constată prin utilitatea informațiilor obținute pentru psihologi școlari, cadrele didactice, părinții; posibilă utilizarea activității de dans pentru formarea carcaterului și a personalității copilului, determinarea pregătirii psihologice a copiilor, adolescenților pentru cerințele societății contemporane.