Scopul cercetării a constat în studiul specificului emoțiilor negative, a corelatelor lor psihologice și a trăsăturilor de personalitate la adolescenți, precum și elaborarea și implementarea unui program de intervenții psihologice orientat la diminuarea emoțiilor negative.
Rezultatele obținute care contribuie la soluționarea problemei științifice importante constau în abordarea holistică a emoțiilor negative la adolescenți ce reiese din abordarea de gen și de vârstă, în explicarea manifestărilor corelatelor lor psihologice în dependență de gen și de vârstă și prin prisma evidențierii relațiilor între emoțiile negative, corelatele lor psihologice și trăsăturile de personalitate, fapte ce au constituit fundamentul pentru elaborarea și implementarea unui program de intervenții psihologice ce a contribuit la diminuarea emoțiilor negative.
Implementarea rezultatelor științifice. Rezultatele cercetării teoretico-experimentale au fost implementate în procesul didactic de pregătire și formare a studenților în cadrul disciplinelor Psihologia dezvoltării, Psihologia personalității, Psihologia afectivității și a proceselor reglatorii, a masteranzilor și doctoranzilor la facultățile de psihologie din instituțiile superioare de învățământ și în cadrul cursurilor de formare continuă și seminarelor științifico-metodice cu psihologii, consilierii școlari și cadrele didactice.
The purpose of research consists of the study of negative emotions specificity, their psychological correlations and personality features for teenagers, as well as drafting and implementation of a program of psychological interventions oriented towards the diminution of negative emotions.
The scientific novelty and originality of the obtained results is in the performance of a theoretical – experimental proceeding concerning negative emotions and their psychological correlations at teenagers. A psycho-diagnosis model has been done for the investigation of negative emotions, of their psychological correlations and personality features at teenagers. The method of manifestation and evolution of negative emotions during the teenage period has been identified. The specific feature of negative emotions and their psychological correlations at teenagers and teenage girls has been established. The relationships between the negative emotions and personality features at teenagers have been emphasized. A model of psychological interventions oriented to the diminution of negative emotions at teenagers has been drafted and verified experimentally.