Abstract:
Positive attitudes towards reading influence the young school age student. The principle of stimulating students' interest in reading, updating life experience and aesthetics, creativity are the basis for developing the student's attitude towards literary work, and the latter being a generator of interpretive attitudes. Today's students face new and new challenges, therefore, we must offer them texts that will arouse and maintain their interest, to discover new reading keys every time, to develop their capacity for analysis and synthesis, to capitalize on the experience. personal. The formation of the student's interpretive attitude towards the literary text requires to be initiated by applying the didactic strategies, determined by the accuracy of the comprehension. The reader's literary preference and positive attitude toward a character serves as a model for the student.
Description:
Atitudinile pozitive față de lectură influențează elevul de vârstă școlară mică. Principiul stimulării interesului pentru lectură al elevilor, actualizării experienţei de viaţă şi a celei estetice, al creativităţii stau la baza dezvoltării atitudinii elevului faţă de opera literară, iar acestea din urmă fiind un generator al atitudinilor interpretative. Elevii de azi aşteaptă noi şi noi provocări, prin urmare, trebuie să le oferim texte care să le trezească şi să le menţină interesul, să descopere de fiecare dată noi chei de lectură, să-şi dezvolte capacitatea de analiză şi sinteză, să valorifice experienţa personală. Formarea atitudinii intepretative a elevului faţă de textul literar solicită a fi inițiată prin aplicarea strategiilor didactice, determinată de acurateţea comprehensiunii. Preferinţa literară a cititorului şi atitudinea lui pozitivă faţă de un personaj îi serveşte drept model elevului.