Abstract:
Conducting a research into the history of the reflective approach, we tried to explain the way in which the reflectivity as a didactic aspect, the textual reflective approach in particular can be part of the educational policy required by the New Curriculum of the foreign languages with the purpose of developing the communicative competence. Thus, we came up with own reforms of the stages of the textual reflective approach in teaching learning-learning of the French language. We insisted on the types of the Reflective Thinking and their impact on the text in order to value the proportion of the Reflective Approach in promoting an innovative pedagogy.
Description:
Făcând o scurtă incursiune în istoricul demersului reflexiv, am încercat să ilustrăm felul în care reflexivitatea, ca şi aspect didactic în general, şi demersul textual reflexiv, în special, se înscrie în politica educaţională, impusă de noul Curriculum pentru limbi străine, în vederea dezvoltării competenţei comunicative. Prin urmare, am venit cu o formulare proprie a etapelor demersului textual reflexiv în contextul predării/învăţării limbii franceze, insistând pe tipurile de gândire reflexivă şi impactul acestora pe text, pentru a pune in valoare ponderea DR în promovarea unei pedagogii inovatore.